
 

 
 
 1 

No. 20489 - Raymond A. Hinerman v. The Daily Gazette Company, Inc., 
    a corporation, d/b/a The Charleston Gazette 
 
 
Miller, J., dissenting: 
 
 

 In my more than thirty-five years as a trial lawyer and 

as a Judge on this Court, I have never seen a major case so badly 

botched.  It contains a virtual Augean stables' worth of error and 

surplusage.1  These errors range from irrelevant denigrations of the 

Gazette to important omissions, e.g., the majority's failure to quote 

the Gazette's newspaper article.  This article was admitted by the 

parties to be accurate, and it was the basis for the editorial at 

issue.  The reason for this omission is obvious.  If the two documents 

are compared, as is required by the First Amendment, there can be 

no finding of any substantial inaccuracy.  As a consequence, there 

could be no libel, and, thus, the $375,000 verdict for compensatory 

and punitive damages would have to be set aside.  

 

 Though the majority takes pains to offer voluminous social 

commentary, it fails to address the controlling issue in the case 

-- whether the Gazette is privileged against a libel suit because 

of its right to fairly and accurately report on official proceedings. 

 The majority must manufacture legal authority to reach its stunning 

 
     1The problem with the Augean stables is briefly outlined in 
Bulfinch's Mythology 118 (Modern Library Edition):  "Another labour 
(of Hercules) was the cleaning of the Augean stables.  Augeas, King 
of Elis, had a herd of three thousand oxen, whose stalls had not been 
cleaned for thirty years."   



 

 
 
 2 

conclusion that the current United States Supreme Court has a 

diminished interest in media libel cases.  For this proposition, the 

majority relies on twenty denials of certiorari by the United States 

Supreme Court.  See ___ W. Va. at ___ n.17, ___ S.E.2d at ___ n.17 

(Slip op. at 21).  However, in fourteen of these cases the media 

defendant won below, and the plaintiff or another defendant sought 

certiorari.2  In three other cases, the media defendant had sought 

certiorari because it felt it deserved a summary judgment on 

liability.3  Two of the cases are unpublished and it is impossible 

to determine their status.4  In only one of the reported cases did 

the media defendant have a monetary judgment rendered against it.5  

 

 The majority errs again in its discussion of the role of 

a retraction in a libel case.  It proceeds without citing any relevant 

law, and, as might be expected, ends up with an erroneous conclusion. 

 Finally, I cannot help but note the majority's 

wolf-in-sheep's-clothing patronizing of the press.  It assures the 

Gazette of its high regard, while simultaneously battering the paper 

with various low blows supplied by the most implacable media critics. 

 Were it not for judicial immunity, I suspect the Gazette would have 

a good libel suit against the majority.   
 

     2See footnote 17, infra.   

     3See footnote 18, infra.   

     4See footnote 19, infra.   

     5See footnote 16, infra.   



 

 
 
 3 

 

 Libel cases against a media defendant inevitably concern 

the Freedom of the Press Clause of the First Amendment.6 The freedom 

of the press is one of the most hallowed protections contained in 

our Constitution.  It allows the press to act as the watchdog for 

our citizens and to report on, criticize, and otherwise bring to public 

attention the actions and conduct of the government.7  Through the 

diligence of the press, we have the power to insist that our government 

 
     6The First Amendment provides:  "Congress shall make no law 
respecting an establishment of religion, or prohibiting the free 
exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; 
or the right of the people peaceably to assemble, and to petition 
the Government for a redress of grievances."   

     7The United States Supreme Court in Cox Broadcasting Corp. v. 
Cohn, 420 U.S. 469, 491-92, 95 S.Ct. 1029, 1044-45, 43 L.Ed.2d 328, 
347 (1975), outlined the role of the press in these terms:   
 
 "[I]n a society in which each individual has but 

limited time and resources with which to observe 
at first hand the operations of his government, 
he relies necessarily upon the press to bring 
to him in convenient form the facts of those 
operations.  Great responsibility is 
accordingly placed upon the news media to report 
fully and accurately the proceedings of 
government, and official records and documents 
open to the public are the basic data of 
governmental operations.  Without the 
information provided by the press most of us and 
many of our representatives would be unable to 
vote intelligently or to register opinions on 
the administration of government generally.  
With respect to judicial proceedings in 
particular, the function of the press serves to 
guarantee the fairness of trials and to bring 
to bear the beneficial  effects of public 
scrutiny upon the administration of justice." 
  



 

 
 
 4 

remain true to Lincoln's ideal:  "A government of the people, by the 

people, [and] for the people[.]"  

 

 I. 

 The Facts 

 This libel action is based on the Gazette editorial of May 

20, 1983, which is quoted in the majority's opinion.  ___ W. Va. at 

___, ___ S.E.2d at ___ (Slip op. at 4-6).  As the majority 

acknowledges, the plaintiff's sole claim of libel rests on the 

editorial's statement that Levin asserted that "his lawyer took every 

penny, getting $12,000 for one day's work," and an alleged further 

defamation caused by the editorial's omission of the phrase "until 

the [fee] bill was paid."  ___ W. Va. at ___, ___ S.E.2d at ___ (Slip 

op. at 6).  This latter phrase was contained in an earlier news article 

that was written by a Gazette staff reporter and published on May 

18, 1983.  The editorial's assertion about the lawyer taking every 

penny and getting $12,000 for one day's work was a substantially 

accurate rendition of the information contained in the Gazette's news 

article.   

 

 No claim was made in the libel suit that the news article 

was inaccurate or in any manner false.8  The parties agree that the 
 

     8The majority refuses to set out the newspaper article in its 
opinion because the article demonstrates the substantial accuracy 
of the editorial.  The contents of the article, including its 
headline, are:   
 
 



 

 
 
 5 

(..continued) 
 "Immigrant appeals lawyer's fee to court 
 
By Mark Ward  
Staff Writer 
 
  "A Russian immigrant who was assessed more than 

$12,000 in legal fees for a one-day hearing on 
a Workers' Compensation appeal won a review of 
his case by the state Supreme Court Tuesday.   

 
  "Sam Levin, a native of the Soviet Union who 

emigrated to Israel and then to the United 
States, is appealing a default judgment that 
Wheeling lawyer Raymond A. Hinerman received 
against him for the fees.   

 
  "Hinerman sued Levin for the fees last August 

and, after Levin neglected to answer the suit, 
received permission from Ohio County Circuit 
Judge Callie Tsapis to take 100 percent of 
Levin's monthly Workers' Compensation benefits 
until his fees are paid. 

 
  "Lawyer David Gold told the high court Tuesday 

that the fees appear to be excessive and said 
he was appalled that Levin, who is now staying 
with friends and family in Miami Beach, Fla. and 
has no source of income, is compelled to deliver 
his benefit checks to Hinerman.   

 
  "Levin emigrated from the Soviet Union to Israel 

in 1973, then traveled to the United States in 
1975, the appeal petition states.  He first came 
to Massachusetts, but because he was trained as 
a coal miner in the Soviet Union, decided to move 
to Wheeling where he got a job with Consolidated 
Coal Co. in April 1977.   

 
  "In October 1977 he suffered a heart attack and 

was unable to work.   
 
  "According to the petition, Hinerman, a former 

staff counsel for United Mine Workers District 
6, represented Levin in the Workers' 
Compensation claim for free at first as a benefit 
of union membership.   

 
  "However, Levin was granted only 20 percent 

disability.  Hinerman, meanwhile, quit the 
union but convinced Levin to retain him as a 



 

 
 
 6 

editorial was based on this news article.  Moreover, it is not disputed 

that the article was derived from the contents of a petition for appeal 

filed in this Court by Mr. Levin's appellate lawyer, Mr. Gold.  No 

(..continued) 
private attorney to bring the appeal.  After a 
one-day hearing, the petition states, Levin was 
granted permanent total disability.   

 
  "Last July Hinerman sent Levin a bill for 

$4,201.88 for representing him in the hearing. 
 When Levin neglected to pay, Hinerman brought 
suit against Levin, Consolidation Coal Co., 
Employment Services Corp and Workers' 
Compensation Commissioner Gretchen Lewis for 
$12,088.54.   

 
  "In November, Levin wrote a letter to Judge 

Tsapis, saying that he could not afford to hire 
a lawyer, but felt that he owed Hinerman nothing. 
 'I am convinced that Mr. Hinerman used my 
ignorance and lack of skill in language and law 
to his advantage,' he wrote.   

 
  "Hinerman asked for a default judgment against 

Levin, and Judge Tsapis, ruling that Levin's 
request did not comply with court rules, approved 
it.  The judge also ruled that Hinerman could 
attach 100 percent of Levin's Workers' 
Compensation benefits until the bill was paid. 
  

 
  "The petition also noted that Hinerman stated 

in a hearing that when Levin was flown from 
Florida for the appeal hearing that 'the costs 
in this case, to try to save Mr. Levin money, 
were charged to another client. . . .  So he 
probably saved a good $1,000 in costs.'   

 
  "The petition asked that Levin be given an 

opportunity to defend himself, saying, 'An 
immigrant who must have all correspondence 
translated, who is in ill health, living on the 
charity of friends an [sic] family and ignorant 
of the legal process should be excused his 
neglect in not timely answering (the) 
complaint.'"   



 

 
 
 7 

claim is made that the news article did not accurately reflect the 

contents of the petition for appeal.9   
 

     9The petition for appeal filed by Attorney Gold contained these 
factual assertions, which were summarized in the Gazette's news 
article and its editorial:  
 
  "A default judgment was granted to the plaintiff 

on November 9, 1982, against petitioner in the 
amount of Twelve Thousand Eighty-Eight Dollars 
and Fifty-Four Cents ($12,088.54) by the Circuit 
Court of Hancock County, the Honorable Callie 
Tsapis presiding, and your petitioner 
unsuccessfully sought to have that judgment 
vacated.  Pursuant to said default judgment, 
said Court Ordered the attachment of 100% of 
petitioner's Workmen's Compensation benefits in 
favor of the plaintiff, a practicing attorney 
in Hancock County, West Virginia.   

 
  *  *  *  
 
  "Petitioner is a native-born Russian who 

emigrated to Israel in 1973, and on to the United 
States in 1975.  He first resided in 
Massachusetts, but because his training in 
Russia and Israel was in underground mining, he 
moved to Wheeling, West Virginia, in April, 1977, 
to work in the coal mines.  In October, 1977, 
he was disabled by a heart attack which occurred 
in the course of his employment.   

 
  "As a member of The United Mine Workers of America 

(UMWA), petitioner's Workmen's Compensation 
claim was handled, without charge to him, by UMWA 
District 6 counsel.  During the times pertinent 
hereto (March, 1981, to January, 1982), 
plaintiff served as District 6 counsel.  During 
that time, petitioner was awarded a 20% 
disability rating for his injury; plaintiff, in 
his capacity as UMWA counsel, filed an appeal 
in July, 1981.   

 
  "In January, 1982, plaintiff resigned as 

District 6 counsel.  The incoming counsel 
recommended to your petitioner that he retain 
plaintiff as his private attorney before the 
Workmen's Compensation Appeal Board.  Plaintiff 
sent petitioner a letter which authorized the 



 

 
 
 8 

(..continued) 
Workmen's Compensation Commissioner to send any 
award checks to plaintiff.  Petitioner signed 
the 'authorization' on January 28, 1982, after 
moving to Miami Beach, Florida.   

 
  "According to defendant's testimony, when his 

landlord explained to him the consequences of 
the 'authorization' he had signed, petitioner 
revoked the authorization.  On July 8, 1982, 
plaintiff sent petitioner a bill for Four 
Thousand Two Hundred One Dollars and 
Eighty-Eight Cents ($4,201.88) for services 
rendered on his one-day appeal.   

 
  "Plaintiff instituted the instant suit when 

petitioner failed to pay the bill.  In his 
complaint, however, plaintiff sought payment of 
the statutory limit of twenty percent (20%) of 
benefits paid during a period of two hundred 
eight (208) weeks ($12,088.54) plus interest and 
costs.  This amount was in addition to fees paid 
to plaintiff for work done on petitioner's case 
while plaintiff was employed by the UMWA.   

 
  "Petitioner testified that he was uncertain of 

the legal consequences of the suit against him 
and was unable to hire an attorney because of 
his financial condition.  He did file pro se 
pleadings in an attempt to respond to the case 
against him, and following the entry of said 
judgment, persuaded instant counsel to move for 
the vacation of that judgment.  These efforts 
were unsuccessful, leading to the prosecution 
of this appeal. 

 
  *  *  *  
 
  "On November 1, 1982, petitioner, who apparently 

has no knowledge of the legal process, mailed 
a letter to the Circuit Court Judge of Hancock 
County outlining what he felt to be his defenses 
to the instant suit.  He wrote that, 'There are 
no legal obligations between him and me.'  
Additionally, petitioner offered to appear 
before the Court and ask the Judge for her 
'opinion' on the matter, apparently believing 
that his actions would suffice to delay or end 
any action against him. 

 
  "The Judge refused to recognize this and other 



 

 
 
 9 

(..continued) 
pro se attempts to answer because they 'failed 
to comply with the Rules.'. . .   

 
  *  *  *  
 
  "On November 16, 1982, the Court granted 

plaintiff's Motion that 100 percent of 
petitioner's Workmen's Compensation benefits be 
paid directly to plaintiff until the amount of 
20 percent of benefits already awarded, plus 
costs, had been taken by plaintiff.  Only after 
plaintiff has been paid these sums will 
petitioner receive any of his award.  The effect 
of this ruling is to give to the plaintiff, a 
practicing attorney, all of petitioner's income 
while the petitioner, who is totally disabled, 
has no source of income whatsoever."   

 
 
 The attorney's petition for appeal then reached several legal 
conclusions:   
 
  "The West Virginia Legislature has set a limit 

on the fee received by an attorney for his work 
in a Workmen's Compensation case.  West Virginia 
Code '23-5-5 reads, in pertinent part:   

 
In no case shall the fee received by the attorney of 

such claimant or dependent be in 
excess of twenty percent of the 
benefits to be paid during a period 
of two hundred eight weeks.   

 
  "In providing a sanction for charging or 

receiving a fee in excess of the set maximum, 
the statute states that any contract entered into 
for more than 20 percent of the benefits to be 
paid during a period of two hundred eight (208) 
weeks 'shall be unlawful and unenforceable as 
contrary to the public policy of this state.' 
 Furthermore, any fee charged or received by an 
attorney in violation thereof shall be deemed 
'an unlawful practice and render the attorney 
subject to disciplinary action.'  (Emphasis 
Added).  Thus, in the instant case, the fee 
received by the plaintiff, although not charged 
under a contract with petitioner, nevertheless 
falls within the statutory prohibition.  
According to the explicit statutory language, 



 

 
 
 10 

 

 There is no question in my mind that the Gazette editorial 

accurately summarized its earlier news article.  The thrust of the 

editorial was correct -- that for one day's work Hinerman had charged 

Levin a legal fee in excess of $12,000.  When Levin failed to properly 

answer the fee suit, Hinerman obtained a default judgment and was 

able to seize 100 percent of Levin's workers' compensation benefits. 

 Although the editorial did not use the phrase "until the [fee] bill 

was paid," there is no doubt that 100 percent of Levin's workers' 

compensation benefits were subjected to Hinerman's attachment.  Thus, 

from Levin's viewpoint, he was not receiving a single penny of his 

workers' compensation benefits because every penny was going to the 

lawyer.  

 

 The gist or "sting" of the Gazette editorial was accurate. 

 Whether the $12,000 default judgment would absorb the entire award 

is a matter that was never revealed.  The majority expects, indeed 
(..continued) 

then, the plaintiff's receipt of payment from 
the United Mine Workers of America, in addition 
to 20 percent of the petitioner's benefits during 
a period of two hundred eight (208) weeks exceeds 
the statutory maximum and is an 'unlawful 
practice' which should not be tolerated."   

 

The petition further asserted:   
"An immigrant who must have all correspondence translated, 

who is in ill health, living on the charity of 
his friends and family and ignorant of the legal 
process should be excused of his neglect in not 
timely answering plaintiff's complaint."   

 



 

 
 
 11 

requires, either the editorial writer or the Gazette's reporter to 

make this calculation, though it would require the legal ability to 

understand the complicated law surrounding our workers' compensation 

program.   

 

 II. 

 First Amendment Law 

 In this case, the plaintiff was found by the trial court 

to be a public official because he held a variety of public offices. 

 At the time the editorial was published, Mr. Hinerman was the 

municipal judge for the City of Weirton; a second vice-president of 

the West Virginia State Bar, an organization legislatively created 

and subject to the supervision of this Court;10 and, finally, a member 

of the West Virginia Racing Commission.  As a public official, Mr. 

Hinerman is prohibited from recovering damages for a defamatory 

falsehood, unless he can prove the statement was made with actual 

malice.  Recently, the United States Supreme Court reaffirmed this 

standard in Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, ___, 110 

S.Ct. 2695, 2703, 111 L.Ed.2d 1, 14 (1990):   
  "In 1964, we decided in New York Times Co. 

v. Sullivan, 376 U.S. 254 [84 S. Ct. 710, 11 L.Ed. 
2d 686, 95 A.L.R.2d 1412 (1964)], that the First 
Amendment to the United States Constitution 
placed limits on the application of the state 
law of defamation.  There the Court recognized 
the need for 'a federal rule that prohibits a 
public official from recovering damages for a 
defamatory falsehood relating to his official 
conduct unless he proves that the statement was 

 
     10See W. Va. Code, 51-1-4a.   



 

 
 
 12 

made with "actual malice" -- that is, with 
knowledge that it was false or with reckless 
disregard of whether it was false or not.' . . ." 
 (Citation omitted).   

 
 

 Milkovich also recognized a vital procedural requirement 

of First Amendment libel law:  An appellate court has an obligation 

to make an independent examination of the evidentiary record to 

determine if there were sufficient facts to constitute libel.11  Thus, 

a jury verdict is not conclusive in a First Amendment libel case.   

 

 More recently in Masson v. New Yorker Magazine, Inc., ___ 

U.S. ___, 111 S. Ct. 2419, 115 L. Ed. 2d 447 (1991), the United States 

Supreme Court acknowledged again that when a public figure or official 

is a plaintiff in a libel action, the plaintiff must prove the libel 

by clear and convincing evidence. 12   More importantly, Masson 
 

     11The applicable language in Milkovich, 497 U.S. at ___, 110 
S. Ct. at 2705, 111 L.Ed.2d at 16-17, is:   
 
  "The Court has also determined 'that in cases 

raising First Amendment issues . . . an appellate 
court has an obligation to "make an independent 
examination of the whole record" in order to make 
sure that "the judgment does not constitute a 
forbidden intrusion on the field of free 
expression." '  Bose Corp. v. Consumers Union 
of United States, Inc., 466 U.S. 485, 499 [104 
S. Ct. 1949, 80 L. Ed. 2d 502] (1984) (quoting 
New York Times, 376 U.S., at 284-286 [84 S. Ct. 
728-29, 11 L. Ed. 2d 686].  'The question whether 
the evidence in the record in a defamation case 
is sufficient to support a finding of actual 
malice is a question of law.'  Harte-Hanks 
Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 
657, 685 [109 S. Ct. 2678, 2694, 105 L. Ed. 2d 
562, 587] (1989)."   

     12Masson addressed whether summary judgment should have been 



 

 
 
 13 

explained in detail how the falsity of a publication was to be 

determined: 
 "The common law of libel takes but one approach 

to the question of falsity, regardless of the 
form of the communication.  See Restatement 
(Second) of Torts ' 563, Comment c (1977); W. 
Keeton, D. Dobbs, R. Keeton, & D. Owen, Prosser 
and Keeton on Law of Torts 776 (5th ed. 1984). 
 It overlooks minor inaccuracies and 
concentrates upon substantial truth.  As in 
other jurisdictions, California law permits the 
defense of substantial truth, and would absolve 
a defendant even if she cannot 'justify every 
word of the alleged defamatory matter; it is 
sufficient if the substance of the charge be 
proved true, irrespective of slight inaccuracy 
in the details.'  B. Witkin, Summary of 
California Law, ' 495 (9th ed. 1988) (citing 
cases).  In this case, of course, the burden is 
upon petitioner to prove falsity.  See 
Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 
767, 775 [106 S.Ct. 1558, 1563, 89 L.Ed.2d 783, 
792] (1986).  The essence of that inquiry, 
however, remains the same whether the burden 
rests upon plaintiff or defendant.  Minor 
inaccuracies do not amount to falsity so long 
as 'the substance, the gist, the sting, of the 
libelous charge be justified.'  Heuer v. Kee, 
15 Cal.App.2d 710, 714, 59 P.2d 1063, 1064 
(1936); see also Alioto v. Cowles 
Communications, Inc., 623 F.2d 616, 619 (CA9 
1980); Maheu v. Hughes Tool Co., 569 F.2d 459, 

(..continued) 
granted for the defendant magazine, but the same burden applies at 
trial:   
 
"The parties agreed that petitioner was a public figure 

and so could escape summary judgment only if the 
evidence in the record would permit a reasonable 
finder of fact, by clear and convincing evidence, 
to conclude that respondents published a 
defamatory statement with actual malice as 
defined by our cases.  Anderson v. Liberty 
Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 255-256 [106 S. Ct. 
2505, 2513-2514, 91 L. Ed. 2d 202, 216] (1986)." 
 ___ U.S. at ___, 111 S. Ct. at 2428, 115 L. Ed. 
2d at 467. 



 

 
 
 14 

465-466 (CA 9 1978).  Put another way, the 
statement is not considered false unless it 
'would have a different effect on the mind of 
the reader from that which the pleaded truth 
would have produced.'  R. Sack, Libel, Slander, 
and Related Problems 138 (1980); see,  e.g., 
Wheling v. Columbia Broadcasting System, Inc., 
721 F.2d 506, 509 (CA 5 1983); see generally R. 
Smolla, Law of Defamation ' 5.08 (1991).  Our 
definition of actual malice relies upon this 
historical understanding."  ___ U.S. at ___, 111 
S. Ct. at 2432-33, 115 L. Ed. 2d at 472-73.   

 
 

 These constitutional commands are made obligatory on states 

through the Due Process Clause of the Fourteenth Amendment to the 

United States Constitution.  See Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 

U.S. 469, 95 S.Ct. 1029, 43 L.Ed.2d 328 (1975); Pell v. Procunier, 

417 U.S. 817, 94 S.Ct. 2800, 41 L.Ed.2d 495 (1974).  Until today's 

opinion, we have followed these commands with commendable fidelity, 

as reflected by Syllabus Points 1 through 4 of Dixon v. Ogden 

Newspapers, Inc., ___ W. Va. ___, 416 S.E.2d 237 (1992):   
 "1.  ' "[A] public official . . . can sustain 

an action for libel only if he can prove that 
(1) the alleged libelous statements were false 
or misleading; (2) the statements tended to 
defame the plaintiff and reflect shame, 
contumely, and disgrace upon him; (3) the 
statements were published with knowledge at the 
time of publication that they were false or 
misleading or were published with a reckless and 
willful disregard of truth; and, (4) the 
publisher intended to injure the plaintiff 
through the knowing or reckless publication of 
the alleged libelous material."  Syllabus Point 
1, in part, Sprouse v. Clay Communication, Inc., 
158 W. Va. 427, 211 S.E.2d 674, 95 A.L.R.3d 622, 
cert. denied, 423 U.S. 882, 96 S.Ct. 145, 46 
L.Ed.2d 107 (1975).'  Syllabus point 4, Long v. 
Egnor, 176 W. Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986). 
  

 



 

 
 
 15 

 "2.  'Under New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 
254, 84 S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 686 (1969), 
whenever there is a First Amendment defense to 
actions under state law, the state court is 
required to be a judge of both the facts and the 
law . . .  .'  Syllabus point 2, in part, Mauck 
v. City of Martinsburg, 167 W. Va. 332, 280 S.E.2d 
216 (1981).   

 
 "3.  'A court must decide initially whether as 

a matter of law the challenged statements in a 
defamation action are capable of a defamatory 
meaning.'  Syllabus point 6, Long v. Egnor, 176 
W. Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986).   

 
 "4.  In order to sustain an action for libel, 

a public official must present clear and 
convincing evidence that the media defendant 
acted with actual malice.  Actual malice must 
be proven with convincing clarity."   

 
 

See also Long v. Egnor, 176 W. Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986); Mauck 

v. City of Martinsburg, 167 W. Va. 332, 280 S.E.2d 216 (1981).   

 

 Thus, under First Amendment law, the plaintiff had to prove 

by clear and convincing evidence each of the following elements to 

recover damages against the Gazette.  First, the plaintiff had to 

prove that the editorial's statements were, in the language of Masson, 

false or misleading to the extent that the true facts would have 

produced a "'different effect on the mind of the reader'" because 

"[m]inor inaccuracies do not amount to falsity so long as 'the 

substance, the gist, the sting, of the libelous charge be justified.'" 

 ___ U.S. at ___, 111 S. Ct. at 2433, 115 L. Ed. 2d at 472.  (Citations 

omitted).   

 



 

 
 
 16 

 Second, the editorial must be shown to have defamed the 

plaintiff.  Third, it must be shown that the statements were published 

with the knowledge that they were false, misleading, or published 

with reckless and willful disregard of the truth.  Finally, the 

plaintiff must show that the publisher of the editorial intended to 

injure the plaintiff through the knowing or reckless publication of 

the alleged libelous material.  See Syllabus Point 1, Dixon v. Ogden 

Newspapers, Inc., supra.   

 

 As outlined above, it is at the time of the publication 

of the alleged libel that the knowledge of falsity and recklessness 

and willful disregard of the truth is tested.  Harte-Hanks 

Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 109 S. Ct. 2678, 

105 L. Ed. 2d 562 (1989); St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 88 

S. Ct. 1323, 20 L. Ed. 2d 262 (1968).  Thus, the majority's attempt 

to impute falsity and reckless disregard by reciting conversations 

and events that colleagues of Mr. Hinerman had with employees of the 

Gazette after the editorial was published are not relevant.13  Nor 

is its reliance on the supposed bias of Mr. Chilton, the Gazette editor, 

against lawyers of any legal consequence.  As the Supreme Court made 

clear in Masson v. New Yorker Magazine, Inc., ___ U.S. at ___, 111 

 
     13The most egregious fact left out of the petition for appeal 
was that Mr. Levin was subsequently awarded a permanent total 
disability award.  Under our workers' compensation statute, Mr. 
Hinerman was then entitled to a greater legal fee.  For this reason, 
Mr. Levin lost his appeal.  See Hinerman v. Levin, 172 W. Va. 777, 
310 S.E.2d 843 (1983).   



 

 
 
 17 

S. Ct. at 2429, 115 L. Ed. 2d at 468, ill will is not equivalent to 

actual malice for First Amendment purposes:  "Actual malice under 

the New York Times standard should not be confused with the concept 

of malice as an evil intent or a motive arising from spite or ill 

will.  See Greenbelt Cooperative Publishing Assn., Inc. v. Bresler, 

398 U.S. 6, 90 S. Ct. 1537, 26 L. Ed. 2d 6 (1970)."    

 

 Another critical piece of First Amendment libel law comes 

into play in this case because the editorial was based on facts that 

had initially been obtained by a news reporter from a petition for 

appeal filed in this Court.  There is a privilege under the First 

Amendment for fair and accurate reporting on official proceedings. 

 Though some of the facts asserted in an official proceeding may be 

untrue, the media is not liable for reporting them.14   

 

 For example,  in Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 91 S.Ct. 

633, 28 L.Ed.2d 45 (1971), Time Magazine was sued for libel by a police 

 
     14Incredibly, the majority's entire discussion of this important 
privilege to report official proceedings is contained in three 
paragraphs.  ___ W. Va. at ___, ___ S.E.2d at ___ (Slip op. at 32-34). 
 As its only authority, the majority cites Section 611 of the 
Restatement (Second) of Torts and comment f under this section.  The 
majority makes no attempt to analyze any of the First Amendment cases 
discussing this privilege.  This lapse is understandable because to 
intelligently discuss this law would require a conclusion that the 
libel verdict cannot be sustained.  In this unbridled ignorance, the 
majority writer, a devotee of Tennyson's Idylls of the King, "Merlin 
and Vivian," see ___ W. Va. at ___, ___ S.E.2d at ___ (Slip op. at 
27), might take heed of this thought from the same work by Tennyson: 
 "Blind and naked ignorance delivers brawling judgments unashamed, 
on all things all day long."  



 

 
 
 18 

officer.  He claimed that Time's article had defamed him because it 

failed to inform the reader that the facts surrounding an episode 

of police brutality were obtained from allegations in a civil action 

filed against the plaintiff.  Time's article was based on a report 

issued by the United States Commission on Civil Rights which dealt, 

in part, with police brutality.  In that report, the Commission 

outlined what it said were the alleged facts in eleven typical cases 

of police brutality.  The Commission's report stated that in none 

of the cases could it be determined conclusively whether the 

complainants or the police were correct in their statements.   

 

 The Supreme Court refused to find that Time's omission of 

this information by its failure to use the term "allegation" in the 

news article made the article false:   
 "In light of the totality of what was said in 

Justice, we cannot agree that, when Time failed 
to state that the Commission in reporting the 
Monroe incident had technically confined itself 
to the allegations of a complaint, Time engaged 
in a 'falsification' sufficient in itself to 
sustain a jury finding of 'actual malice.' "  
401 U.S. at 289, 91 S.Ct. at 639, 28 L.Ed.2d at 
53. 

 
 

 Subsequently, in Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 

at 492-93, 95 S. Ct. at 1045, 43 L. Ed. 2d at 348, the Supreme Court 

further explained the purpose of this First Amendment privilege:   
  "The special protected nature of accurate 

reports of judicial proceedings has repeatedly 
been recognized.  This Court, in an opinion 
written by Mr. Justice Douglas, has said:   

 



 

 
 
 19 

'A trial is a public event.  What transpires in the 
court room is public property.  If a 
transcript of the court proceedings 
had been published, we suppose none 
would claim that the judge could 
punish the publisher for contempt.  
And we can see no difference though 
the conduct of the attorneys, of the 
jury, or even of the judge himself, 
may have reflected on the court.  
Those who see and hear what transpired 
can report it with impunity. . . .' 
 Craig v. Harney, 331 U.S. 367, 374 
[67 S. Ct. 1249, 1253, 91 L. Ed. 1546, 
1551] (1947). (emphasis added)."   

 
 

 In Lavin v. New York News, Inc., 757 F.2d 1416 (3rd Cir. 

1985), the newspaper published a summary of a 165-page F.B.I. agent's 

affidavit filed with a federal court in order to obtain search 

warrants.  According to the news article, F.B.I. informants indicated 

that several police officials were involved in taking bribes from 

the mob.  The article's headline stated, "The Mob:  Best Cops Money 

Can Buy."  The article included the plaintiff's picture and that of 

another police officer and both were identified by their names and 

titles.  The news article did contain a statement by the plaintiff 

saying that he had not accepted bribes.  

 

 The central controversy in the libel action was whether 

the article together with its headline and photograph wrongly accused 

the plaintiff of committing a crime, when there was no specific 

statement in the affidavit that Lavin had accepted a bribe.  The Court 

of Appeals for the Third Circuit disposed of the issue by finding 

the article not libelous because it was substantially accurate, and 



 

 
 
 20 

the newspaper could not be held accountable for factual inaccuracies 

in the affidavit itself:   
  "In the final analysis, the issue is not 

whether the affidavit included direct evidence 
of the payment of money to plaintiff, but 
whether, fairly read, the affidavit asserts that 
the FBI had concluded that plaintiff was corrupt. 
 In our view, the affidavit undoubtedly amounts 
to an assertion that plaintiff was directly 
involved in a corrupt relationship with members 
of organized crime in the Bayonne, New Jersey, 
area.   

 
  "We hasten to add that, given the present 

procedural posture of the case, we must assume 
that the FBI affidavit was false in every 
particular, and that plaintiff was and is 
entirely innocent, and was merely carrying out 
appropriately his duties as head of the Internal 
Affairs Department.  But whether the FBI agents 
misinterpreted the situation, had incorrect 
information, or even consciously misstated the 
facts in the affidavit, there can be no liability 
on the part of the defendants for republishing 
the contents of an official document, so long 
as their account is reasonably accurate and fair. 
 We hold, as a matter of law, that it was."  757 
F.2d at 1420.  

 
 

See also Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co., 838 F.2d 1287 (D.C. 

Cir.), cert. denied, 488 U.S. 825, 109 S. Ct. 75, 102 L. Ed. 2d 51 

(1988); Edwards v. National Audubon Soc'y, Inc., 556 F.2d 113 (2nd 

Cir.), cert. denied, 434 U.S. 1002, 98 S. Ct. 647, 54 L. Ed. 2d 498 

(1977); Schiavone Constr. Co. v. Time, Inc., 735 F.2d 94 (3d Cir. 

1984); Rushford v. New Yorker Magazine, Inc., 846 F.2d 249 (4th Cir. 

1988); Clark v. American Broadcasting Co., 684 F.2d 1208 (6th Cir. 

1982), cert. denied, 460 U.S. 1040, 103 S. Ct. 1433, 75 L. Ed. 2d 

792 (1983); Schuster v. U.S. News & World Report, Inc., 602 F.2d 850 



 

 
 
 21 

(8th Cir. 1979); Green Acres Trust v. London, 141 Ariz. 609, 688 P.2d 

617 (1984); Huszar v. Gross, 468 So. 2d 512 (Fla. App. 1985); Newell 

v. Field Enters., Inc., 91 Ill. App. 3d 735, 47 Ill. Dec. 429, 415 

N.E.2d 434 (1980); Hoeflicker v. Higginsville Advance, Inc., 818 

S.W.2d 650 (Mo. App. 1991); Cox v. Lee Enters., Inc., 222 Mont. 527, 

723 P.2d 238 (1986); Oweida v. The Tribune-Review Publishing Co., 

___ Pa. Super. ___, 599 A.2d 230 (1991), appeal denied, ___ Pa. ___, 

605 A.2d 334 (1992); Padgett v. Sun News, 278 S.C. 26, 292 S.E.2d 

30 (1982); Mark v. KING Broadcasting Co., 27 Wash. App. 344, 618 P.2d 

512 (1980), aff'd sub nom., Mark v. Seattle Times, 96 Wash. 2d 473, 

635 P.2d 1081 (1981), cert. denied, 457 U.S. 1124, 102 S. Ct. 2942, 

73 L. Ed. 2d 1339 (1982).   

 

 This very issue was involved in our recent case of Dixon 

v. Ogden Newspapers, Inc., supra, which the majority elects to ignore. 

 I can understand why -- Dixon is against the majority's current 

holding.  In Dixon, we unanimously agreed that the newspaper had not 

libeled two police officers even though its article about a magistrate 

court trial suggested that the police officers may have disclosed 

an impending vice raid to a tavern owner.  We found, after an 

independent review of the record, that the article was substantially 

accurate.   

 

 In my view, this law is dispositive of the case.  The 

Gazette's initial news article on the Levin appeal to this Court was 



 

 
 
 22 

a fair and accurate summary.  The editorial's single omission was 

its failure to state that Levin's workers' compensation checks were 

attached and paid to Attorney Hinerman "only until the [fee] bill 

was paid."  The undisputed fact was that Levin received no funds until 

Attorney Hinerman's fee bill was paid.  Unless the reporter or the 

editorial writer was an expert on workers' compensation award 

payments, there was no way for either of them to know whether Levin's 

workers' compensation award would even be sufficient to pay his legal 

fees.   

 

 Moreover, the real harm was that the attachment took all 

of Levin's source of funds.15  He was impoverished and without any 

income.  Consequently, omitting the phrase "until the bill was paid" 

created no defamatory implication -- indeed, this phrase would have 

added nothing because one would assume that an execution could not 

collect more than the amount of the debt owed. 

 

 If the Gazette's editorial is tested in light of its 

privilege to report with substantial accuracy documents filed in 

official proceedings, then I have no doubt that it has met this 

standard.  Under the constitutional prerogative of an appellate court 

to review First Amendment free press claims, the only conclusion is 

 
     15Because workers' compensation benefits are not wages, there 
was no limit on the amount that could be taken from any one check. 
  



 

 
 
 23 

that there was no material omission and, therefore, no liability on 

the part of the Gazette.   

 

 III. 

 Other Errors 

 A. 

 I reject the majority's dubious assertion that the current 

membership of the United States Supreme Court has a "waning enthusiasm 

for reviewing liable judgments against media defendants."  ___ W. 

Va. at ___, ___ S.E.2d at ___.  (Slip op. at 20)  This remarkable 

insight is buttressed by a list of twenty denials of certiorari in 

the third paragraph of footnote 17 of the majority opinion. ___ W. 

Va. at ___, ___ S.E.2d at ___ (Slip op. at 21).  However, only one 

of these cases involved a monetary judgment against a media 

defendant.16   

 

 In fourteen of the cases, the media defendant was exonerated 

from the alleged libel, and the plaintiff or another defendant sought 

certiorari to the Supreme Court.17  In three of these cases, the media 
 

     16Ball v. E.W. Scripps, 801 S.W.2d 684 (Ky. 1990), cert. denied, 
___ U.S. ___, 111 S. Ct. 1622, 113 L. Ed. 2d 719 (1991).   

     17Reuber v. Food Chem. News, Inc., 925 F.2d 703 (4th Cir.), cert. 
denied, ___ U.S. ___, 111 S. Ct. 2814, 115 L. Ed. 2d 986 (1991); Smith 
v. McDonald, 895 F.2d 147 (4th Cir.), cert. denied, ___ U.S. ___, 
111 S. Ct. 53, 112 L. Ed. 2d 29 (1990); Newton v. National Broadcasting 
Co., 930 F.2d 662 (9th Cir. 1990), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 
S. Ct. 192, 116 L. Ed. 2d 152 (1991); Unelko Corp. v. Rooney, 912 
F.2d 1049 (9th Cir. 1990), cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S. Ct. 
1586, 113 L. Ed. 2d 650 (1991); Mosesian v. McClatchy Newspaper, Inc., 
233 Cal. App. 3d 1685, 285 Cal. Rptr. 430 (1991), cert. denied, ___ 



 

 
 
 24 

defendant obtained a summary judgment, which was reversed on appeal, 

and the media appealed to the Supreme Court.18  Two of the cases are 

unpublished opinions, and, therefore, the facts are unreported. 19  

These denials of certiorari hardly reflect a studied indifference 

to the media's libel appeals by the Supreme Court.  What it does 

demonstrate is the shallowness of the majority's research and its 

"waning enthusiasm" hypothesis.  

(..continued) 
U.S. ___, 112 S. Ct. 1946, 118 L. Ed. 2d 551 (1992); McCoy v. Hearst 
Corp., 227 Cal. App. 3d 1657, 278 Cal. Rptr. 596 (1991), cert. denied, 
___ U.S. ___, 112 S. Ct. 939, ___ L. Ed. 2d ___ (1992); Fletcher v. 
San Jose Mercury News, 216 Cal. App. 3d 172, 264 Cal. Rptr. 699 (1989), 
cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S. Ct. 51, 112 L. Ed. 2d 26 (1990); 
Locricchio v. Evening News Ass'n, 438 Mich. 84, 476 N.W.2d 112 (1991), 
cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S. Ct. 1267, 117 L. Ed. 2d 495 (1992); 
Diesen v. Hessburg, 455 N.W.2d 446 (Minn. 1990), cert. denied, ___ 
U.S. ___, 111 S. Ct. 1071, 112 L. Ed. 2d 1177 (1991); Ward v. Roy 
H. Park Broadcasting, 328 N.C. 577, 403 S.E.2d 522, cert. denied, 
___ U.S. ___, 112 S. Ct. 190, 116 L. Ed. 2d 151 (1991); Immuno AG 
v. Moor-Jankowski, 77 N.Y.2d 235, 567 N.E.2d 1270, 566 N.Y.S.2d 906, 
cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S. Ct. 2261, 114 L. Ed. 2d 713 (1991); 
Dale v. Ohio Civil Serv. Employees Ass'n, 57 Ohio St. 3d 112, 567 
N.E.2d 253, cert. denied sub nom., Dale v. American Federation of 
State, County & Mun. Employees, Int'l AFL-CIO, ___ U.S. ___, 111 S. 
Ct. 2853, 115 L. Ed. 2d 1021 (1991); Netzley v. Celebrezze, 51 Ohio 
St. 3d 89, 554 N.E.2d 1292, cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S. Ct. 
428, 112 L. Ed. 2d 412 (1990); Villarreal v. Harte-Hanks 
Communications, Inc., 787 S.W.2d 131 (Tex. App. 1990), cert. denied, 
___ U.S. ___, 111 S. Ct. 1316, 113 L. Ed. 2d 249 (1991).   

     18Barber v. Perdue, 194 Ga. App. 287, 390 S.E.2d 234, cert. denied, 
___ U.S. ___, 111 S. Ct. 430, 112 L. Ed. 2d 414 (1990); Warford v. 
Lexington Herald-Leader Co., 789 S.W.2d 758 (Ky. 1990), cert. denied, 
___ U.S. ___, 111 S. Ct. 754, 112 L. Ed. 2d 774 (1991); Spence v. 
Flynt, 816 P.2d 771 (Wyo. 1991), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S. 
Ct. 1668, 118 L. Ed. 2d 388 (1992).   

     19Worldwide Church of God v. McNair, No. 91-495 (Cal. App., 2d 
Dist., ______), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S. Ct. 380, 116 L. 
Ed. 2d 331 (1992); Birsner v. Sivalignham, No. 91-1382 (Cal. App., 
2d Dist., _______), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S. Ct. 1671, 118 
L. Ed. 2d 391 (1992).   



 

 
 
 25 

 

 Moreover, recent United States Supreme Court cases do not 

demonstrate that a retreat is occurring.  I have already cited 

Milkovich v. Lorain Journal Co., where Chief Justice Rehnquist made 

a detailed summary affirming pre-existing First Amendment law.  

Certainly, Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 

at 688, 109 S. Ct. at 2696, 105 L. Ed. 2d at 589, cannot be deemed 

a retreat inasmuch as the Court strongly reiterated the reckless 

disregard standard and its relation to the duty to investigate:   
"A 'reckless disregard' for the truth, however, requires 

more than a departure from reasonably prudent 
conduct.  'There must be sufficient evidence to 
permit the conclusion that the defendant in fact 
entertained serious doubts as to the truth of 
his publication.'  St. Amant [v. Thompson], 390 
U.S. at 731 [88 S. Ct. at 1325, 20 L. Ed. 2d at 
267].  The standard is a subjective one -- there 
must be sufficient evidence to permit the 
conclusion that the defendant actually had a 
'high degree of awareness of . . . probable 
falsity.'  Garrison v. Louisiana, 379 U.S. [64] 
74 [85 S. Ct. 209, 216, 13 L. Ed. 2d 125, 133 
(1964)].  As a result, failure to investigate 
before publishing, even when a reasonably 
prudent person would have done so, is not 
sufficient to establish reckless disregard.  
See St. Amant, [390 U.S.] at 731, 733 [88 S. Ct. 
at 1326, 20 L. Ed. 2d at 268].  See also Hunt 
v. Liberty Lobby, 720 F.2d 631, 642 (CA 11 1983); 
Schultz v. Newsweek, Inc., 668 F.2d 911, 918 
(CA 6 1982).  In a case such as this involving 
the reporting of a third party's allegations, 
'recklessness may be found where there are 
obvious reasons to doubt the veracity of the 
informant or the accuracy of his reports.'  St. 
Amant, [390 U.S.] at 732 [88 S. Ct. at 1326, 20 
L. Ed. 2d at 268]."  (Emphasis added).   

 
 



 

 
 
 26 

The majority's misunderstanding of Harte-Hanks and the emphasized 

language is particularly apparent in this case.  The majority rests 

its ultimate conclusions on impermissible standards such as the 

Gazette's supposed duty to call Attorney Hinerman in advance of 

publishing the editorial.   

 

 Finally, Masson v. New Yorker Magazine, Inc., supra, is 

the Court's latest statement, and it spells out in elaborate detail 

that falsity cannot be found by minor inaccuracies that do not alter 

the thrust of the asserted libel.  Had the majority followed these 

recent United States Supreme Court cases, it would have concluded 

there was no libel as a matter of law.   

 

 B. 

 Even though I firmly maintain that there was, as a matter 

of law, no proof of falsity in the Gazette's editorial in light of 

its privilege to fairly and accurately report official proceedings, 

I am constrained to express my disagreement with Part IV of the majority 

opinion.   

 

 First, the majority suggests that the Gazette's failure 

to publish an unequivocal retraction is conclusive proof of malice. 

 This suggestion is simply contrary to established libel law.  The 

general rule is that the presence of actual malice must be determined 

at the time of the publication of the alleged defamatory statement. 



 

 
 
 27 

 See, e.g., New York Times v. Sullivan, supra; Fitzgerald v. Penthouse 

Int'l. Ltd., 691 F.2d 666 (4th Cir. 1982), cert. denied, 460 U.S. 

1024, 103 S.Ct. 1277, 75 L.Ed.2d 497 (1983); Peisner v. Detroit Free 

Press, Inc., 104 Mich. App. 59, 304 N.W.2d 814 (1981), modified on 

other grounds, 421 Mich. 125, 364 N.W.2d 600 (1984); Dupler v. 

Mansfield Journal Co., 64 Ohio St. 2d 116, 413 N.E.2d 1187 (1980), 

cert. denied, 452 U.S. 962, 101 S.Ct. 3111, 69 L.Ed.2d 973 (1981). 

 See generally, R. A. Smolla, Law of Defamation ' 3.22(1) (1990).   

 

 The Supreme Court in New York Times Co. v. Sullivan, supra, 

stated that the failure to retract was not alone sufficient to 

establish malice.  The court left open whether the lack of a retraction 

"may ever constitute such evidence [of malice] . . .  ."  376 U.S. 

at 286, 84 S.Ct. at 729, 11 L.Ed.2d at 710.20  There are cases where 
 

     20The discussion of this issue in Sullivan, 376 U.S. at 286-87, 
84 S. Ct. at 729, 11 L. Ed. 2d at 710, is: 
 
"Whether or not a failure to retract may ever constitute 

such evidence, there are two reasons why it does 
not here.  First, the letter written by the Times 
reflected a reasonable doubt on its part as to 
whether the advertisement could reasonably be 
taken to refer to respondent at all.  Second, 
it was not a final refusal, since it asked for 
an explanation on this point -- a request that 
respondent chose to ignore.  Nor does the 
retraction upon the demand of the Governor supply 
the necessary proof.  It may be doubted that a 
failure to retract which is not itself evidence 
of malice can retroactively become such by virtue 
of a retraction subsequently made to another 
party.  But in any event that did not happen 
here, since the explanation given by the Times' 
Secretary for the distinction drawn between 
respondent and the Governor was a reasonable one, 
the good faith of which was not impeached."   



 

 
 
 28 

courts have held that under certain circumstances the failure to 

retract may be relevant proof on the issue of actual malice, see, 

e.g., Golden Bear Distrib. Sys. v. Chase Revel, Inc., 708 F.2d 944 

(5th Cir. 1983); Burnett v. National Enquirer, Inc., 144 Cal. App. 

3d 991, 193 Cal. Rptr. 206 (1983), appeal dismissed, 465 U.S. 1014, 

104 S.Ct. 1260, 79 L.Ed.2d 668 (1984).  See generally ' 580A, comment 

d, Restatement (Second) of Torts (1977).  

 

 There is also authority for the proposition that a prompt 

retraction may be used by a defendant as evidence of lack of actual 

malice.  See, e.g., Zerangue v. TSP Newspapers, Inc., 814 F.2d 1066 

(5th Cir. 1987); Hoffman v. Washington Post Co., 433 F. Supp. 600 

(D.D.C. 1977), aff'd, 578 F.2d 442 (1978); Sweaney v. United Loan 

& Fin. Co., 205 Kan. 66, 468 P.2d 124 (1970); Peisener v. Detroit 

Free Press, supra.  Moreover, the United States Supreme Court in New 

York Times v. Sullivan reasoned that the refusal of the Times to retract 

as to Mr. Sullivan reflected its reasonable belief that it had not 

defamed him.  See footnote 20, supra.   

 

 Finally, libel law recognizes that a retraction, aside from 

possible relevance to the malice question, may also be used to mitigate 

damages.  See, e.g., Sweaney v. United Loan & Fin. Co., supra.  See 

generally R. Smolla, Law of Defamation at ' 9.10[9].  The right to 

have damages mitigated through a retraction is specifically authorized 



 

 
 
 29 

in W. Va. Code, 57-2-4 (1923).21  We have not had occasion to discuss 

this statute, but clearly it recognizes that an apology will mitigate 

the plaintiff's damages.  

 
 

     21W. Va. Code, 57-2-4 (1923), states:   
  
  "In any action for defamation, the defendant may 

justify by alleging and proving that the words 
spoken or written were true, and after notice 
in writing of his intention to do so (given to 
the plaintiff at the time of, or for, pleading 
to such action) may give in evidence in 
mitigation of damages that he made or offered 
an apology to the plaintiff for such defamation 
before the commencement of the action, or as soon 
afterwards as he had an opportunity of doing so, 
in case action shall have been commenced before 
there was an opportunity of making or offering 
such apology."   

 
As pointed out in R. Smolla, Law of Defamation at ' 9.12[2][a], many 
states have enacted retraction statutes, and in footnotes 151 and 
152 to this section, these statements are made:   
 
  "151Robert Sack has counted 33.  R. Sack, Libel, 

Slander and Related Problems, ' VIII.2, at 372 
(1980).  Sack's overview of the various state 
approaches to retraction is excellent.   

 
  "152California, for example, follows the majority 

approach and provides only for certain media 
defendants in its retraction statute, while 
Connecticut, Louisiana, Maine, Massachusetts, 
Nebraska, Texas, and West Virginia apply their 
statutes to all defendants.  Compare Cal. Civ. 
Code ' 48a (West 1954), with Conn. Gen. Stat. 
Ann. ' 52-237 (West 1960); La. Civ. Code Ann. 
Art. 2315.1 (West 1979); Me. Rev. Stat. Ann. tit. 
14 ' 153 (1965); Mass. Gen. Laws Ann. ch. 231, 
' 93 (1956); Mich. Stat. Ann. ' 600.2911 (1962); 
Neb. Rev. Stat. ' 25-840.01 (1975); Tex. Rev. 
Civ. Stat. Ann. art. 5430 (Vernon 1958); W. Va. 
Code ' 57-2-4 (1966)."   



 

 
 
 30 

 In view of the foregoing law, which the majority has ignored, 

I find its treatment of the ameliorating effect of a retraction to 

be erroneous.  At the very least, a retraction by a media defendant 

can be introduced to counter the plaintiff's claim that the publication 

was made with actual malice or a reckless disregard for its truth. 

 Moreover, where such a good faith retraction is shown, it will 

mitigate the damages, and, in my view, insulate a media defendant 

from a punitive damage award.   

 

 C. 

 Perhaps in recognition of the paucity of the evidence to 

support his case as a public official, the appellee argues at some 

length through his cross-assignment of error that he is a private 

person and, therefore, is not required to meet the rigorous test of 

New York Times Co. v. Sullivan, supra.  The majority avoids deciding 

this issue by jumping to its conclusion that the test was met.  

However, in obiter dictum, the majority intimates some misgivings 

about this conclusion by saying "should a retrial become necessary, 

this issue will become important."  ___ W. Va. at ___, ___ S.E.2d 

at ___ (Slip op. at 45).  It then proceeds to find Mr. Hinerman to 

be a private figure.   

 

 Even if one assumes that attorney Hinerman was a private 

person, this status would still not support his judgment under 

Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 106 S. Ct. 1558, 



 

 
 
 31 

89 L. Ed. 2d 783 (1986).  There, the Supreme Court, while recognizing 

that a private person need not demonstrate that a publication was 

made with actual malice or reckless disregard of the truth, held that 

the plaintiff was still required to "bear the burden of showing 

falsity, as well as fault, before recovering damages."  475 U.S. at 

776, 106 S. Ct. at 1563, 89 L. Ed. 2d at 792.  More recently this 

rule was acknowledged in Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 

at ___, 110 S. Ct. at 2704, 116 L. Ed. 2d at 16, where the Supreme 

Court reiterated the foregoing statement.  

 

 As earlier pointed out, this entire libel rests upon the 

omission of a single phrase, "until the [fee] bill was paid," in the 

Gazette's editorial that otherwise accurately set out the facts 

contained in its news article.  There is no question that the news 

article and the editorial stated Hinerman's attachment took 100 

percent of Levin's compensation payments.  Thus, while the attachment 

existed, Levin did not receive one penny of his compensation award. 

 While lawyers may quibble over how long this period of no payments 

would last for Mr. Levin, common sense would compel the conclusion 

that during this period, Mr. Levin received nothing.  This was the 

obvious meaning of the editorial.  It was not false in any material 

regard, and, as a consequence, Mr. Hinerman, even as a private citizen, 

is not entitled to recover under Philadelphia Newspapers, Inc. v. 

Hepps, supra, and its progeny.   

 



 

 
 
 32 

 IV. 

 I can only conclude that the significant errors contained 

in the majority opinion may be rectified in a further appeal to the 

United States Supreme Court.  It is unfortunate that the majority 

is unwilling to faithfully apply First Amendment law, sworn as we 

are as judges to uphold the Constitution of the United States.  While 

today's opinion goes against the Gazette, it exposes every media 

organization in this State to its pernicious reasoning.  Thus, I echo 

the words of the seventeenth century poet, John Donne:  "Never send 

to know for whom the bell tolls; it tolls for thee."22   

 

 I am authorized to state that Justice Brotherton joins me 

in this dissent.   

 
     22Devotions Upon Emergent Occasions, "Meditation XVII."   


