
 
 IN THE SUPREME COURT OF APPEALS OF WEST VIRGINIA 
 
 
 January 1992 Term  
 
 _____________ 
 
 No.  20489 
 _____________ 
 
 
 RAYMOND A. HINERMAN 
 Plaintiff Below, Appellee 
 
 v. 
 
 THE DAILY GAZETTE COMPANY, INC. 
 Defendant Below, Appellant 
 
 
_________________________________________________________________ 
 
 Appeal from the Circuit Court of Brooke County 
 Honorable Larry Starcher, Judge 
                                         Civil Action No. 84-C-137 
    
 
 AFFIRMED      
 
_________________________________________________________________ 
 
 Submitted:  June 2, 1992 
  Filed:  July 15, 1992       
 
 
Rudolph L. DiTrapano, Esq. 
Charleston, West Virginia 
Rebecca A. Baitty, Esq. 
Sarasota, Florida 
Attorneys for the Appellant 
 
Harry P. Waddell, Esq. 
Gordon H. Copland, Esq. 
Steptoe & Johnson 
Clarksburg, West Virginia  
Attorneys for the Appellee 
 
JUSTICE NEELY delivered the Opinion of the Court. 
 
CHIEF JUSTICE McHUGH, deeming himself disqualified, did not 
participate in the consideration or decision of this case.  
 
SENIOR JUSTICE CAPLAN participated in the decision of this case.   
 



MILLER and BROTHERTON, J.J., dissent and reserve the right to file 
dissenting opinions. 



 

 
 
 i 

 SYLLABUS BY THE COURT 
 
 

  1. In order for a public official or a candidate for 

public office to recover in a libel action, the plaintiff must prove 

that:  (1) there was the publication of a defamatory statement of 

fact or a statement in the form of an opinion that implied the 

allegation of undisclosed defamatory facts as the basis for the 

opinion; (2) the stated or implied facts were false; and, (3) the 

person who uttered the defamatory statement either knew the statement 

was false or knew that he was publishing the statement in reckless 

disregard of whether the statement was false. 

 

  2. Egregious deviation from generally accepted standards 

of journalism, partisanship, animus towards the subject of a libel, 

or "malicious" motives, standing alone, are not conclusive evidence 

of "actual malice" as that term is used in New York Times v. Sullivan, 

376 U.S. 254 (1964); however, egregious deviation from generally 

accepted standards of journalism, partisanship, ill will towards the 

subject of a libel, and "malicious" motives may be considered by the 

jury as circumstantial evidence on the issue of whether the publisher 

of a libel had a subjective realization that what he was publishing 

was false or that he was behaving with reckless disregard of whether 

what he was publishing was false. 

 

  3. In libel cases involving public officials or 

candidates for public office there is no objective, reasonable person 



 

 
 
 ii 

standard that holds everyone alike to a uniform level of due diligence 

or reasonable care.   

 

  4. In a libel case it is the obligation of a reviewing 

court to make an independent evaluation of the facts to determine 

whether the jury's verdict was correct and liability can properly 

be imposed upon a media defendant.  In determining whether the 

constitutional standard of actual malice has been satisfied, the 

reviewing court must consider the factual record in full.  Although 

credibility determinations are reviewed under the clearly-erroneous 

standard because the trier of fact has had the opportunity to observe 

the demeanor of the witnesses, the reviewing court must examine for 

itself the statements in issue and the circumstances under which they 

were made to determine whether those statements are of a character 

that the principles of the First Amendment protect. 

 

  5. "Evidence that a media defendant intentionally 

'avoided' the truth in its investigatory techniques or omitted facts 

in order to distort the truth may support a finding of actual malice 

necessary to sustain an action for libel."  Syllabus Point 5, Dixon 

v. Ogden, ___ W. Va. ___ , 416 S.E.2d 237 (l992). 

 

  6. The publication of defamatory matter concerning 

another in a report of an official action or proceeding or of a meeting 

open to the public that deals with a matter of public concern is 

privileged if the report is accurate and complete or a fair abridgement 



 

 
 
 iii 

of the occurrence reported.  However, not only must the report be 

accurate but it must be fair.  Even a report that is accurate so far 

as it goes may be so edited and deleted as to misrepresent the 

proceeding and thus be misleading.  Thus, although it is unnecessary 

that the report be exhaustive and complete, it is necessary that 

nothing be omitted or misplaced in such a manner as to convey an 

erroneous impression to those who hear or read it.  An example would 

be a report of the discreditable testimony in a judicial proceeding 

and a failure to publish the exculpatory evidence or the use of a 

defamatory headline in a newspaper report, the qualification of which 

is found only in the text of the article.  The reporter is not 

privileged to make additions of his own that would convey a defamatory 

impression nor to impute corrupt motives to anyone, nor to indict 

expressly or by innuendo the veracity or integrity of any of the 

parties.   

 

  7. Under the First Amendment to the Constitution of the 

United States, it is the obligation of the courts to protect the free 

flow of information and to encourage robust, unfettered debate; 

therefore, reviewing courts must be circumspect about sustaining large 

punitive damages awards against media defendants based upon the 

knowing, intentional, and spiteful conduct of employees; however, 

in the courts' efforts to promote free speech and discourage 

self-censorship, there can be no tolerance for media arrogance.  

Therefore, once a victim has been knowingly and intentionally libeled, 

a media defendant exacerbates its liability for punitive damages on 



 

 
 
 iv 

every day that it fails to make a prompt, prominent and abject apology 

to rectify the harm that it has done.  

 

  8. Although a prompt, prominent and abject apology, 

combined with an offer of reasonable compensation will not shield 

a media defendant from paying appropriate actual damages, under 

Syllabus Point 3 of Garnes v. Fleming Landfill, 186 W. Va. 656, 

413 S.E.2d 897, (1992), the trial court and this Court, in the process 

of independently examining all issues that were before the jury as 

required by New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (l964), may reduce 

punitive damages to zero in deference to free speech imperatives when 

actual damages are substantial and the offending media organization 

has made a prompt, prominent and abject apology along with an offer 

of reasonable compensation. 

 

  9. Jurisdiction implies or imports the power of the 

Court, venue the place of the action. 

 

  10. In defamation cases, three types of plaintiffs exist: 

 (1) public officials and candidates for public office; (2) public 

figures; and, (3) private individuals.  Public officials are those 

among the hierarchy of government employees who have, or appear to 

the public to have, substantial responsibility for or control over 

the conduct of government affairs; however, the public official 

category cannot be thought to include all public employees. 

   



 

 
 
 v 

  11. Although it is not necessary to identify a president, 

governor, U. S. senator, congressman, or other well-known public 

official as serving in a particular office, a private person who is 

a "public official" only by virtue of his holding a low-level 

government or quasi-government position, must be identified in his 

public capacity before a media defendant in a libel action may shield 

itself behind the special rules of the libel law that apply to public 

officials.     

 



 

 
 
 1 

Neely, Justice: 

 

  This is a libel case against The Charleston Gazette in which 

the plaintiff, Raymond Hinerman, recovered $75,000 in actual damages 

and $300,000 in punitive damages.  We affirm.   

 

 BACKGROUND 

 

  Sam Levin is a Russian immigrant who came to the United 

States in 1975 and moved to Wheeling in 1977.  Mr. Levin was trained 

as a mining engineer in Russia and he found work in West Virginia 

as a miner.  While working, Mr. Levin suffered a heart attack.  Mr. 

Levin filed a Workers' Compensation claim and was represented by legal 

counsel for District 6 of The United Mine Workers (UMW) free of charge. 

 At that time, the UMW's lawyer was Raymond Hinerman, the appellee 

in the case before us.   

 

  Mr. Levin's Workers' Compensation claim was contested on 

several grounds.  There was some question concerning whether: (1) 

Mr. Levin had a preexisting heart condition; (2) the heart condition 

arose from and in the course of Mr. Levin's employment; and (3) the 

condition produced permanent total disability.  The initial 

determination was that a 20 percent award would fully compensate Mr. 

Levin for his work-related injury.   

 



 

 
 
 2 

  Mr. Levin protested the initial 20 percent award, and while 

his appeal was being processed, District 6 of the UMW replaced Raymond 

Hinerman with Craig Broadwater as their lawyer.  Mr. Broadwater 

suggested to Mr. Levin that he retain Mr. Hinerman privately because 

of Mr. Hinerman's experience with complex Workers' Compensation cases. 

    

 

  Mr. Broadwater made clear to Mr. Levin that private 

representation by Mr. Hinerman would not be free, and in fact, Mr. 

Broadwater showed Mr. Levin a copy of the West Virginia statute on 

lawyers' fees in Workers' Compensation cases.  Mr. Levin then 

requested the services of Mr. Hinerman as his private lawyer.  There 

followed conversations and a signed, written contract setting forth 

the terms under which Mr. Hinerman agreed to act as Mr. Levin's lawyer. 

 The contract into which the two parties entered was a standard 

contingent fee contract that called for Mr. Hinerman to receive 20 

percent of all compensation awarded Mr. Levin for a period of 208 

weeks.  This was the maximum fee allowed by statute.   

  While the appeal of Mr. Levin's case to the Workers' 

Compensation Appeal Board was being prepared, Mr. Levin moved to 

Florida.  Mr. Levin remained in constant communication with Mr. 

Hinerman through collect telephone calls to him.  After Mr. Hinerman 

had presented his oral argument before the Workers' Compensation 

Appeal Board, the appeal board increased Mr. Levin's award to total 

permanent disability.  Mr. Levin's employer did not appeal.  On 8 



 

 
 
 3 

June 1982, the commissioner directed payment to Mr. Levin of $19,782.38 

in back benefits and a monthly stipend of $1,162.38.   

 

  Without informing Mr. Hinerman, Mr. Levin telephoned and 

sent a telegram to the Workers' Compensation commissioner revoking 

the commissioner's authority to honor Mr. Hinerman's demand for 

attorneys' fees.  When Mr. Hinerman learned of this, he sent a letter 

demanding 20 percent of the award to date.  After six weeks of repeated 

demands for payment pursuant to his contract, Mr. Hinerman sued Mr. 

Levin.     

 

  When Mr. Levin failed to answer, Mr. Hinerman moved for 

a default judgment, with notice to Mr. Levin that a hearing would 

be held on that motion on 14 October 1982.  On 8 October 1982, the 

circuit court received a letter from David Gold, Esq., requesting 

a continuance and stating that he had just been contacted by Mr. Levin 

but had not yet agreed to act as counsel.  At the 14 October 1982 

hearing, Mr. Hinerman's motion was granted, but Mr. Levin was given 

an additional ten days to assert bona fide defenses.  When Mr. Levin 

did not avail himself of that opportunity, a default judgment as to 

liability was entered on 27 October 1982.  On 29 October 1982, Mr. 

Gold, who agreed finally to represent Mr. Levin, sent a letter to 

the Circuit Court of Hancock County seeking another continuance while 

he conferred with Mr. Levin's Florida counsel.  Meanwhile, Mr. 

Hinerman gave notice to all the parties of a hearing set for 16 November 

1982 for an attachment.  On 4 November 1982, the clerk of the circuit 



 

 
 
 4 

court received a letter of general denial from Mr. Levin but neither 

the circuit judge nor Mr. Hinerman saw a copy of that letter.  On 

8 November 1982, Mr. Levin's counsel, Mr. Gold, advised the court 

by letter that he had not yet concluded arrangements with Mr. Levin 

concerning his employment.  At the 16 November 1982 hearing, Mr. 

Levin's written motion to set aside the default judgment was delivered 

by another lawyer, Arch Riley, Jr., Esq., and the motion was denied 

by the circuit court.  Finally, on 3 December 1982, Mr. Gold filed 

another motion to vacate the default judgment giving notice of a 

hearing to be held on 16 December 1982.  On that date, the trial court 

conducted a full hearing and issued findings of fact and conclusions 

of law in a memorandum of opinion, and entered an order denying the 

motion.   

 

  Mr. Levin, through his lawyer Mr. Gold, then filed a petition 

in this Court appealing the 17 May 1983 circuit court order.  The 

libelous editorial in The Charleston Gazette that is the subject of 

this appeal arose from the allegations in the petition filed by Mr. 

Gold.  We granted Mr. Levin's appeal, and on 13 December 1983 entered 

an order affirming the circuit court in all matters except that we 

allowed Mr. Levin a $600 credit against his fee with Mr. Hinerman, 

based upon monies paid to Mr. Hinerman while Mr. Hinerman was employed 

by District 6 of the United Mine Workers.  See, Hinerman v. Levin, 

172 W. Va. 777, 310 S.E.2d 843 (1983). 

 



 

 
 
 5 

  On 20 May 1983, The Charleston Gazette published the 

following editorial:   

 LAWYER ETHICS 
   The State Bar ethics committee which guards against lawyer 

misconduct -- and also the Judicial Inquiry Commission 
which watches over judges -- should keep an eye on 
a current state Supreme Court case. 

 
   It involves a sick immigrant miner who won disability 

payments, but his lawyer took every penny, getting 
$12,000 for one day's work.  (The lawyer said the old 
man was lucky because $1,000 of the miner's legal 
expense was billed to a different client).  A judge 
allowed it to happen because a letter from the 
immigrant didn't meet proper legal form. 

  
Allegations before the high court: 
 
   Sam Levin, a Russia native, moved to Wheeling and worked for 

Consolidation Coal Co. until he suffered a heart 
attack.  UMW attorney Ray Hinerman, paid by the union, 
represented Levin free before the Workers' 
Compensation Fund.  The miner was granted 20 percent 
disability. 

 
   Hinerman quit the UMW and represented Levin privately in an 

appeal.  After a one-day hearing, Levin was granted 
100 percent disability.  Hinerman sent the ex-miner 
a bill for $4,202.  Levin didn't pay.  The lawyer sued 
in Hancock County Circuit Court, demanding $12,088. 

 
   Levin wrote a letter to Judge Callie Tsapis saying he couldn't 

afford to hire another lawyer to answer the suit, but 
felt he owed Hinerman nothing.  "I am convinced that 
Mr. Hinerman used my ignorance and lack of skill in 
language and law to his advantage."  Ms. Tsapis ruled 
that the letter didn't constitute a legal reply.  She 
gave Hinerman a default judgment and allowed him to 
seize 100 percent of Levin's Workers' Compensation 
benefits. 

 
   A different lawyer came to Levin's aid and appealed to the 

Supreme Court.  The petition says Hinerman, 
incredibly, testified that he did the old miner a favor 
by billing $1,000 worth of Levin's expenses to another 
client.   

 
   The case hasn't been decided, but it implies that another 

helpless client has suffered at the hands of a lawyer. 
 The legal ethics committee should monitor the case 



 

 
 
 6 

closely.  Unfortunately, the committee usually won't 
act unless an official complaint is filed in proper 
legal form -- and then the committee focuses on tedious 
technicalities rather than basic morality, right and 
wrong. 

 
   As for Judge Tsapis, nothing she might do would be surprising. 

 She once hosted a party at which crooked lawyers under 
prison sentence or indictment were hailed as heroes. 
 The Judicial Inquiry Commission found nothing wrong 
with her conduct then.  Still, the commission should 
ask why she allowed a lawyer to take all the public 
money granted to an impoverished ex-miner too sick 
to work. 

 
 

 

 THE FACTS SURROUNDING THE LIBEL 

 

  The 20 May 1983 Gazette editorial was written at the 

insistence of the late W. E. Chilton, III, then the Gazette's publisher 

and chief executive officer, by James Haught, a senior Gazette 

employee.  Mr. Hinerman sued The Charleston Gazette on the grounds 

that the editorial falsely asserted as fact that Mr. Hinerman took 

"every penny" of the Workers' Compensation benefits awarded to a former 

client, and omitted any reference to such balancing facts as were 

contained in the Gazette's own news article on the subject (published 

a few days before the editorial) that would have disclosed that Mr. 

Levin had received a permanent total disability award rather than 

just $12,000, and that Mr. Levin's future benefits were subject to 

attachment only "until the bill [for fees] was paid."1 

 
 

     1 "Immigrant appeals lawyer's fee to court," The Charleston 
Gazette, 18 May 1983 (Defendant's Exhibit 19) (herinafter News 
Article). 



 

 
 
 7 

  As part of Mr. Levin's fee arrangement with Mr. Hinerman, 

 it was agreed that Mr. Levin would authorize Mr. Hinerman to receive 

Mr. Levin's checks so that Mr. Hinerman could deduct his fees as Mr. 

Levin was paid.  Mr. Levin secretly revoked that authorization to 

avoid paying Mr. Hinerman the standard fee of 20 percent of the first 

208 weeks worth of total permanent disability. Mr. Gold's petition 

on Mr. Levin's behalf in this Court contained a number of statements 

that represented an extreme of advocacy and, taken selectively, failed 

to convey the facts of the order that was appealed.  Taken as a whole, 

however, the petition accurately related what the circuit court had 

ordered and, although the petition stated that "[t]he effect of this 

ruling is to give to the plaintiff, a practicing attorney, all of 

petitioner's income," it also revealed that the lien against 100 

percent of the benefits was to continue only until the amount already 

overdue had been recovered.  The petition also made it clear that 

the judgment granted, and that Mr. Hinerman had sought, only 20 percent 

of 208 weeks of benefits plus costs.     

 

  The Gazette editorial not only misstated the facts, but 

failed even to report those aspects of the petition just related that 

would have given some balance to the editorial.  Furthermore, the 

evidence at trial revealed that the editorial was run only at the 

insistence of the Gazette's publisher, Mr. Chilton, who tightly 

controlled the paper's editorial policy. 2    Mr. Chilton had run 
 

     2Direct examination of Mr. Haught by Mr. Waddell, attorney for 
Mr. Hinerman: 
 
Q: Were you the sole author of the editorial? 



 

 
 
 8 

numerous editorials critical of lawyers,3 and Mr. Chilton expressly 

required Mr. Haught to restate allegations the Gazette had made in 

another context concerning a link between Judge Callie Tsapis, the 

(..continued) 
 
A: Ned Chilton, the publisher, discussed it with me, but I 

did the writing. 
 
Q:  As I understand it, back in May of 1983 Mr. Chilton, Ned 

Chilton, was the publisher of the Gazette; am I 
correct?  

 
A:  Correct. 
 
Q:  And he was your immediate boss -- 
 
A:  Right. 
 
Q:  -- for lack of a better word.  And he was a dominating and 

forceful personality; was he not? 
 
A: Very forceful. 
 
Q: And he dictated the editorial page by the force of his will; 

did he not? 
 
A: Yes. 
 
Transcript, 1 October 1990, at 106. 

     3Direct examination of Mr. Haught by Mr. Waddell: 
 
Q: Would you agree with me that one of the things Mr. Chilton 

had strong feelings about was lawyers and the legal 
profession? 

 
A: Abuses by lawyers. 
 
Q: He was generally negative with regard to lawyers and the 

legal profession; was he not? 
 
A: He was touchy on the topic of corruption among lawyers, 

and we had just been through the Wally Baron scandals 
in which ten different lawyers went to prison, and 
he was very concerned about legal ethics, and had me 
write a series on legal ethics at one point. 

 
Transcript, 1 October 1990, at 107. 



 

 
 
 9 

local circuit judge who had entered the order against Mr. Levin, and 

certain lawyers convicted in federal court of corruption in the Hancock 

County area.4 
 

     4Direct examination of Mr. Haught by Mr. Waddell:  
 
Q: Why is this last paragraph in the editorial about Judge 

Tsapis? 
 
A: Because Ned had a special concern about her. 
 
Q: Special dislike for her? 
 
A: He was very upset that a judge hadn't been discharged for 

her involvement with the Altomare group and having 
a party, hosting for -- actually it wasn't the party. 
 It was for Altomare because he was a guest there and 
hailed and celebrated at that party, and he felt that 
was a wrongful position for a judge to be in. 

 
Q: I see.  Why put it in this editorial about Ray Hinerman's 

problems with Sam Levin? 
 
A: Because she's the one who took Sam Levin's checks and gave 

them to Hinerman. 
 
Q: Were you trying to suggest that she was doing a favor for 

Mr. Hinerman? 
 
A: No. 
 
Q: What were you trying to suggest by that? 
 
A: Just that her actions were not necessarily always correct. 
 
Q: What crooked lawyers do [sic] you have in mind when you 

wrote the editorial? 
 
A: Altomare and the others who were convicted in that scandal. 
 
Q: You weren't contending that Mr. Hinerman's a crooked lawyer, 

were you? 
 
A: No. 
 
Q: Would you agree with me that the average reader of this 

editorial reading that last paragraph would be under 
the impression that Ray Hinerman was somehow a crooked 
lawyer receiving a favor from Judge Tsapis? 

 



 

 
 
 10 

 

  The evidence conclusively reveals, however, that Mr. Haught 

was aware that Mr. Hinerman had testified against the lawyer who led 

the group of corrupt lawyers in Hancock County, and that Mr. Hinerman 

had no connection whatsoever to any lawyer-related corruption in 

Hancock County.5  Further, Mr. Haught was aware that Mr. Hinerman had 
(..continued) 
A: That was not our intention at all, and I don't think that 

anybody would read it that way.  At least I didn't 
mean it that way. 

 
Q: You didn't personally write that last paragraph; did you? 
 
A: I wrote it all, but Ned had personally made that point. 
 
Q: Well, Ned instructed you to put that particular paragraph 

in; did he not? 
 
A: Yeah. He didn't dictate the whole paragraph, he said, don't 

forget when she held that party in which everybody 
was cheering and applauding Altomare. 

 
Transcript, 1 October 1990, at 122-123. 

     5Direct examination of Mr. Fred Risovich, II, (see note 9) by 
  Mr. Waddell: 
 
Q: [Mr. Haught] didn't make a statement to that effect that 

he felt it didn't sound like the Ray Hinerman that 
he knows or knew? 

 
A: He did, and that was real significant to me at the time. 
 
Q: Why was that? 
 
A: Well, Ray Hinerman is the tupe [sic] of guy that if you're 

doing something illegal, unethical, he'll call you 
on it.  And we had a prosecuting attorney in Hancock 
County named Mr. Altomare, and Mr. Altomare got 
indicted by a Federal Grand Jury.  No attorney wanted 
to go in and tell the truth about Mr. Altomare, and 
his reputation for truth.  Mr. Hinerman went into 
Federal Court with the FBI and the United States 
Attorney and testified to the truth.  Thereafter, the 
Charleston Gazette said -- and I followed it closely 
at the time, little bits of information that Haught 
had written.  Some of these articles and this 



 

 
 
 11 

not been at the party where the crooked lawyers were allegedly "hailed" 

as heroes by Judge Tsapis.6  The editorial nevertheless discusses the 

supposed link between Judge Tsapis and  crooked lawyers (implying, 

of course, a further link through Judge Tsapis between Mr. Hinerman 

and the crooked lawyers), and concludes by stating that the Judicial 

Inquiry Commission should "ask why [Judge Tsapis] allowed a lawyer 

to take all the public money granted to an impoverished ex-miner." 

  

 

  Mr. Haught sent a reporter to double-check the allegations 

against Mr. Hinerman contained in Mr. Levin's petition in this Court.7 
(..continued) 

information was coming from an attorney in Hancock 
County, and in the Bar -- we have a small Bar 
Association.  We all speculated it was Hinerman or 
Fahey, because Fahey had worked in Charleston and 
Hinerman knew a lot of people in the State.  He was 
a past president of the Bar Association.  And, so, 
when Haught said; I don't think that that's -- it 
doesn't sound like the Ray Hinerman I know, it just 
-- like a light went on.  It's Ray who's been telling 
him.  I know how honest Ray is, and they'll clear it 
up and it didn't happen.  They never cleared it up.  

 
Transcript, 1 October 1990, at 235-236. 

     6Direct examination of Mr. Haught by Mr. Waddell: 
 
Q: Were you aware, were you not, that when you wrote the 

editorial that Mr. Hinerman wasn't even at the party 
held by Judge Tsapis; weren't you? 

 
A: Oh, sure but nothing that's in there implies that. 
 
Transcript, 1 October 1990, at 123. 

     7Direct examination of Mr. Fahey (see note 9) by Mr. Waddell, 
describing the conversation between Mr. Fahey and Mr. Haught on May 
26, 1983: 
 
Q: During that conversation, did [Mr. Haught] indicate to you 

any doubt, that he had had any doubt concerning the 



 

 
 
 12 

 Yet despite that "double-checking," Mr. Haught's editorial reported 

none of the facts apparent in the court file that would suggest that 

the innuendos concerning fraudulent, unethical and reprehensible 

conduct in the editorial inaccurate.   Further, the editorial omitted 

a fact that had appeared in the Gazette's own story, namely that the 

100 percent levy of benefits was to continue "only until the [fee] 

bill was paid."8 

 

  Immediately after publication of the editorial, both Mr. 

Chilton and Mr. Haught received outraged calls from associates and 

acquaintances of Mr. Hinerman pointing out the inaccuracies in the 

Gazette editorial.9  In his conversation with these people, Mr. Haught 
(..continued) 

truth of the allegations that were contained in this 
editorial prior to it being published? 

 
A: Yes.  He had, again, told me that he knew of Ray Hinerman, 

knew that he wouldn't be involved in that.  It must 
be a different Ray Hinerman.  That as soon as he saw 
the story of what was alleged to have been filed in 
the Supreme Court, because Ray Hinerman's name was 
mentioned, he sent the reporter back to doublecheck 
his source and his information and tried to take those 
precautions but did not intend to contact Mr. Hinerman 
or our office to see if there was any other position. 
 [Emphasis added] 

 
Transcript, 2 October 1990, at 29-30. 

     8"Hinerman sued Levin for the fees last August and, after Levin 
neglected to answer the suit, received permission from Ohio County 
Circuit Judge Callie Tsapis to take 100 percent of Levin's monthly 
Worker's Compensation benefits until his fees are paid." [Emphasis 
added] News Article, supra note 1.     

     9On 20 May 1983, the day the editorial was published, several 
members of Mr. Hinerman's law firm contacted the Gazette.  William 
T. Fahey, Esq., one such lawyer, arranged for speaker-phone 
conversations with W. E. Chilton, III (publisher of the Gazette), 
as well as Mr. Haught.  Michael Nogay, Esq., and Fred Risovich, II, 
Esq., as well as other members of the firm joined Mr. Fahey for at 



 

 
 
 13 

expressed surprise at the charges made against Mr. Hinerman and, at 

first, Mr. Haught was apologetic in tone.10  In various conversations 

with associates of Mr. Hinerman, particularly William Fahey, Esq., 

Mr. Haught stated that the charges against Mr. Hinerman surprised 

him,11 and he wondered whether those charges could relate to the same 

Ray Hinerman he knew, because that Ray Hinerman "wouldn't be involved" 

in something like that.12  Mr. Haught repeated similar statements to 
(..continued) 
least part of the conversations.   

     10Mr. Nogay, reading from a memorandum he prepared at the time 
right after the article was published: 
 
  Mike Nogay phoned [Jim Haught] and put him on the speaker with 

Bill Fahey present.  Mr. Haught told Mike Nogay that 
'I knew Ray Hinerman would not do something like this. 
 In fact, I thought this was a different Ray Hinerman 
than the one in Weirton.'  He was also very apologetic 
and said that the Gazette would print a retraction 
editorial on Monday. 

 
Transcript, 1 October 1990, at 194. 

     11Direct Examination of Mr. Haught by Mr. Waddell: 
 
Q: Do you remember making a statement [to Mr. Fahey], that 

didn't sound like the Ray Hinerman that you know, or 
you thought it was another Ray Hinerman, something 
of that nature? 

 
A: Well, I never thought it was a different Ray Hinerman. 
 
Q: You thought you knew who you were writing about then; 

correct? 
 
A: Yes, and I was surprised to see that about him. 
 
Transcript, 1 October 1990, at 122-123. 

     12Cross-examination of Mr. Fahey by Mr. DiTrapano, attorney for 
the Gazette:   
 
Q: Well, what is your best recollection as to what Mr. Haught 

told you about his relationship with Mr. Hinerman? 
 
A: I know Ray Hinerman, and the Ray Hinerman I know would not 



 

 
 
 14 

another Hinerman associate, Michael Nogay, Esq., to whom Mr. Haught 

also conceded that the paper "might have goofed."13  However, Mr. 

Haught never admitted to these callers that he, in fact, was the author 

of the offending editorial.   

 

  Mr. Haught admitted at trial that he considered Mr. Hinerman 

trustworthy.14  Mr. Haught also conceded that he expressly promised 
(..continued) 

be involved in something like that, and that's why 
I sent the reporter back to double-check the record. 

 
Transcript, 2 October 1990, at 97. 
  

     13Mr. Nogay reading the memo of conversation he had with Mr. Haught 
on 20 May 1983: 
 
   I told Mr. Haught that due to ethical considerations he would 

have to refer to the reply that we would file in the 
Supreme Court on Monday for our version of the facts. 
 Bill Fahey spoke with Mr. Haught and told him the 
same thing.  Haught again sounded very apologetic 
over the speaker and it is my recollection that he 
said 'We might have goofed here.' 

 
Transcript, 1 October 1990, at 194-195. 

     14Direct Examination of Mr. Haught by Mr. Waddell: 
 
Q: Mr. Haught, did you form an opinion as to Mr. Hinerman's 

reputation during the course of these conversations 
[during Mr. Haught's investigation of the Altomare 
scandal] with him? 

 
A: Well, I trusted him to be telling me the truth about the 

other side. 
 
Q: Did you consider him to be an honorable and straight forward 

[sic] individual at that time? 
 
A: As far as I knew. 
 
Q: You had no information to suggest otherwise; did you? 
 
A: No. 
 



 

 
 
 15 

to print a retraction of the editorial.15  Mr. Haught first requested 

that Mr. Hinerman write a letter to the editor, but was told that 

doing so was prohibited by this Court's ethical rules governing 

lawyer-client relations.16  Mr. Haught was, however, informed that 
(..continued) 
Transcript, 1 October 1990, at 104-105. 

     15Cross-examination of Mr. Haught by Mr. DiTrapano: 
 
Q:  No. 1, you mentioned that you did have conversations with 

the lawyers who had called you and making inquiries 
about the story; is that correct? 

 
A: I can remember at least one phone call from Bill Fahey.  

And he surprised me by immediately starting out that 
everything was wrong and that it was all false, all 
of the allegations in the Supreme Court case had been 
a distortion, and they were not true.  And that 
confounded me some.  I thought, uh-oh, good grief.  
If something's wrong, we'll correct it, and we'll get 
it straight, and we'll get it right, and we'll start 
going back and taking another look at that. 

 
Transcript, 1 October 1990, at 165-166. 

     16Direct examination of Mr. Fahey by Mr. Waddell: 
 
Q: When was your next conversation? 
 
A:   I believe it was the afternoon of the 20th.  Mr. Haught 

indicated in the initial conversation that we may want 
to consider writing a letter to the editor and set 
forth our position with respect to the inaccuracies 
contained in the reports and in the editorial.  We 
were of the opinion that that caused some ethical 
concern, because lawyers aren't supposed to try their 
cases in the newspapers.  We phoned the West Virginia 
State Bar Ethics Council [sic] who, at that time, I 
believe was Bob Davis, and he reinforced our 
interpretation of the ethics of the situation, that 
we should not reduce ourselves to writing those type 
of letters, but that we should seek to file a response 
to the petition in the Supreme Court, and then any 
newspaper that wanted to cover the countervailing 
position would have the opportunity to go to official 
records to learn of our opposition. 

 
Transcript, 2 October 1990, at 27. 



 

 
 
 16 

a reply to the petition would be submitted to the Supreme Court on 

an expedited basis, and that Mr. Haught could examine that reply to 

ascertain Mr. Hinerman's position for purposes of a retraction.  The 

expedited reply was filed on the Monday after the publication of the 

Gazette's editorial. 

 

  The Gazette never printed a retraction.  Two weeks after 

the publication of the initial defamatory editorial, the Gazette 

published a second editorial on the matter, entitled "Another Look." 

 The full text of the second editorial is as follows:   
 



 

 
 
 17 

 ANOTHER LOOK 
 
 
  Last month, when a petition to the state Supreme Court said 

a lawyer seized "100 percent" of the Workers' 
Compensation benefits of a "destitute" Russian 
immigrant coal miner, this newspaper urged the State 
Bar ethics committee to keep an eye on the case. 

 
  Later, however, the lawyer filed a special rebuttal saying 

the "alleged pauper" ex-miner pocketed more than 
$30,000 benefits, stood to gain perhaps $400,000 from 
the state fund, and employed a "deceitful plan" to 
avoid paying the lawyer's $12,088 of the bonanza. 

 
  Thus the case of Sam Levin, the immigrant who suffered a heart 

attack seven months after moving to Wheeling, and 
Weirton lawyer Ray Hinerman, who got a court order 
to seize Levin's Workers' Compensation checks, has 
become a tangle of contradictions.  The Supreme Court 
file contains this crossfire: 

 
  The petition said Levin is penniless, living on charity, and 

that Hinerman took 100 percent of his compensation. 
 The lawyer's reply said Levin got $12,640 temporary 
total disability benefits, $20,895 lump-sum benefits 
and $1,162 a month for the rest of his life -- a 
potential $350,000 to $400,000, of which the 
attorney's share constitutes only 3 percent.  The 
reply attacked "the deliberate distortion that the 
effect of the ruling by the circuit court gave Raymond 
A. Hinerman 100 percent of Sam Levin's Workers' 
Compensation benefits." 

 
  The petition said Levin barely understands English, is ignorant 

of law, and didn't realize he was signing papers to 
allow Hinerman a huge fee.  The lawyer's reply said 
the Russian is a college-educated engineer who schemed 
to "bamboozle" Hinerman. 

 
  The petition said Hinerman, as UMW lawyer, was paid by the 

union to handle Levin's claim; that 20 percent 
disability was granted, which Hinerman appealed, and 
"a one-day appearance was all that remained" to finish 
the case.  Hinerman left the UMW and Levin retained 
him privately.  The petition says it was 
unconscionable for the lawyer to take $12,088, the 
highest allowable share, "for a one-day court 
appearance" when the UMW had paid him to handle most 
of the case.  But Workers' Compensation records say 
different UMW lawyers handled the case, and Hinerman 
said he "diligently pursued the appeal." 

 



 

 
 
 18 

  The outcome of this sorry affair probably won't be known for 
months.  Meanwhile, it seems that heart attacks have 
become commercial commodities to be exploited for 
maximum profit.  If a sufferer's attorney can 
attribute the attack to job strain, rather than life's 
other strains, both patient and lawyer are enriched. 

 
  What's the difference between one heart attack and another? 

 Up to $400,000, this case demonstrates. 
 
 

   We granted the defendant the Charleston Gazette's appeal 

to determine whether the judgment below for $75,000 in actual damages 

and $300,000 in punitive damages contravenes First Amendment, freedom 

of the press principles as articulated in New York Times Co. v. 

Sullivan, 376 U. S. 254 (1964) and its progeny.  We find that the 

judgment does not.     

  

 I.   

 

  The Court below ruled that Mr. Hinerman was a public official 

at the time he was libeled, based upon the fact that Mr. Hinerman 

was an appointed municipal judge, a member of the State Racing 

Commission, and a member of the Board of Governors of the West Virginia 

State Bar (and subsequently vice president of the State Bar).  

Although we disagree with the lower court's ruling that Mr. Hinerman 

was a public official, (see, infra, at VI) we will assume for the 

purposes of reviewing the lower court's judgment that Mr. Hinerman 

was a public official.  Thus, even under the stringent standards 

applicable to a public official, Mr. Hinerman is still entitled to 

recover.   

 



 

 
 
 19 

  In order for a public official or a candidate for public 

office to recover in a libel action, he must prove by clear and 

convincing evidence that:  (1) there was the publication of a 

defamatory statement of fact or a statement in the form of an opinion 

that implied the allegation of undisclosed defamatory facts as the 

basis for the opinion; (2) the stated or implied facts were false; 

and, (3) the person who uttered the defamatory statement either knew 

the statement was false or knew that he was publishing the statement 

in reckless disregard of whether the statement was false.  See, 

Restatement (Second) of Torts, '' 565, 566 (1977); Harte-Hanks 

Communications, Inc., v. Connaughton, 491 U.S. 657 (1989); Masson 

v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U. S. ___, 111 S.Ct. 2419 (1991). 

 

  The greatest obstacle that a public official libel plaintiff 

must overcome is the First Amendment requirement that the publisher 

of a libel against a public official have a subjective appreciation 

at the time of publication that either (1) the defamatory statement 

is false or (2) the defamatory statement is being published in reckless 

disregard of whether it is false.  This strict requirement is then 

reinforced by the New York Times v. Sullivan requirement that trial 

and appellate courts make independent reviews of the facts, although 

the standard of review has become less stringent than New York Times 

at first appeared to require.  See, infra Part II. 

 

  A reading of U. S. Supreme Court libel cases in the last 

eight years demonstrates that there have been subtle but important 



 

 
 
 20 

shifts in our libel law that reflect an ebbing tolerance for 

irresponsible media behavior.  Among these changes, perhaps the most 

important is the U. S. Supreme Court's waning enthusiasm for reviewing 

libel judgments against media defendants.17  Other important changes 
 

     17Although the public official defamation opinions of the U. S. 
Supreme Court usually begin by citing the New York Times v. Sullivan 
standard of "actual malice" (see Masson v. New Yorker Magazine, supra; 
Harte-Hanks, supra; Hustler Magazine v. Falwell, 485 U.S. 46, 49 
(1988)), there are indications that these approvals of New York Times 
v. Sullivan are mere genuflections as each year the Court moves farther 
away from the broad holdings of New York Times v. Sullivan and Gertz 
v. Robert Welsh, Inc., 418 U.S. 323 (1974).  In the recent decisions 
of Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U. S. 767 (1986) (a 
private figure plaintiff cannot recover without the statements in 
question being proven false), Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 
U. S. 242 (1986) (vacating a D.C. Circuit reversal of a grant of a 
summary judgment on the grounds that the Court of Appeals applied 
an incorrect standard for reviewing summary judgment), and  Dun & 
Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U. S. 749 (1985) 
(credit reports are not a matter of public concern, thus eliminating 
the need for applying New York Times v. Sullivan standard), the U. 
S. Supreme Court used painstaking care to articulate as narrow a 
holding as possible.  Even after the recent changes in Justices, the 
narrowly drawn holdings have continued in Masson and Harte-Hanks. 
 
 In addition to the narrow holdings, the Court has denied 
certiorari in several cases that presented important defamation 
issues.  See Ollman v. Evans, 750 F.2d 970 (D.C. Cir. 1984), cert. 
denied, 471 U. S. 1127 (1985)(presenting a question of opinion versus 
fact); DiSalle v. P. G. Publishing Co., 375 Pa. Super. 510, 544 A.2d 
1345 (1988), app. denied, 557 A.2d 724 (Pa. 1989), cert. denied, 492 
U. S. 906 (1989)(presenting a question on neutral reporting and 
upholding a jury verdict of $210,000 in compensatory damages and 
$2,000,000 in punitive damages); Brown & Williamson Tobacco Corp. 
v. CBS, Inc., 827 F.2d 1119 (7th Cir. 1987), cert. denied, 485 U. 
S. 993 (1988) (presenting a question of damage limits and upholding 
$2,000,000 in punitive damages against CBS, $1,000,000 in presumed 
damages against CBS and $50,000 against the reporter).   
 
 Since Harte-Hanks, the only case on defamation decided by the 
U. S. Supreme Court is Masson v. New Yorker Magazine, even though 
numerous petitions for certiorari were submitted.  See Loricchio v. 
Evening News Association, 438 Mich. 84, 476 N.W.2d 112 (1991), cert. 
denied, ___ U.S. ___, 112 S.Ct. 51 (1992); Newton v. National 
Broadcasting Co., 930 F.2d 662 (9th Cir., 1991), cert. denied, ___ 
U.S. ___, 112 S.Ct. 192 (1991); Ward v. Roy H. Park Broadcasting Co., 
403 S.E.2d 522 (N.C. App., 1991), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 
S.Ct. 190 (1991); McCoy v. Hearst Corp., 227 Cal. App. 3d 1657, 278 



 

 
 
 21 

include the express endorsement of a "clearly erroneous" standard 

for reviewing jury findings of fact, and recognition that egregious 

deviation from accepted journalistic standards and ill will toward 

the victim are admissible circumstantial evidence of actual malice.18  
(..continued) 
Cal. Rptr 596 (1991), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S.Ct. 939 (1992); 
Mosesian v. McClatchy Newspapers, Inc., 233 Cal. App. 3d 1685, 285 
Cal. Rptr 430 (1991), cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S.Ct. 1946 (1992); 
Worldwide Church of God v. McNair, cert. denied, ___ U.S. ___, 112 
S.Ct. 380 (1991); Flynt v. Spence, 816 P.2d. 771 (Wyo., 1991), cert. 
denied, ___ U.S. ___, 112 S.Ct. 1668 (1992); Birsner v. Sivalingham, 
cert. denied, ___ U.S. ___, 112 S.Ct. 1671 (1992); Netzley v. 
Celebrezze, 51 Ohio St.3d 89, 554 N.E.2d 1292 (1990), reh'g denied, 
52 Ohio St.3d 710, 557 N.E.2d 1217 (1990), and cert. denied ___ U.S. 
___, 111 S.Ct. 428 (1990); Reuber v. Food Chemical News, 925 F.2d 
203 (4th Cir. 1991), cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 2814 (1991); 
Diesen v. Hessburg, 455 N.W.2d 446 (Minn., 1990), cert. denied, ___ 
U.S. ___,  111 S.Ct. 1071 (1991); Dale v. Ohio Civil Service Employees 
Ass'n, 57 Ohio St.3d 112, 567 N.E.2d 253 (1991), cert. denied sub 
nom, Dale v. American Federation of State, County and Mun. Employees, 
Intern., AFL-CIO, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 2853 (1991); Fletcher v. 
San Jose Mercury News, 216 Cal.App.3d 172, 264 Cal.Rptr 699 (1990), 
cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 51 (1990); Ball v. E. W. Scripps 
Co., 801 S.W.2d 684 (Ky., 1990), cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 
1622 (1991); Barber v. Perdue, 194 Ga.App. 287, 390 S.E.2d 234 (1989), 
cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 430 (1990); Unelko Corp. v. 
Rooney, 912 F.2d 1049 (9th Cir. 1990), cert. denied, ___ U.S. ___, 
111 S.Ct. 1586 (1991); Smith v. McDonald, 895 F.2d 147 (4th Cir. 1990), 
cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 53 (1990); Villarreal v. 
Harte-Hanks Communications, Inc., 787 S.W.2d 131 (Tex.App., 1990), 
cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 1316 (1991); Warford v. Lexington 
Herald-Leader Co., 789 S.W.2d 758 (Ky., 1990), cert. denied, Lexington 
Herald-Leader Co. v. Warford, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 754 (1991); 
Immuno AG. v. Moor-Jankowski, 77 N.Y.2d 235, 566 N.Y.S.2d 906, 567 
N.E.2d 1270 (1991), cert. denied, ___ U.S. ___, 111 S.Ct. 2261 (1991). 

     18In Harte-Hanks, supra, Justice Stevens, a liberal writing for 
the majority, said: 
 
   Certain statements in the Court of Appeals' opinion, when 

read in isolation, appear to indicate that the court 
at times substituted the professional standards rule 
for the actual malice requirement and at other times 
inferred actual malice from the newspaper's motive 
in publishing Thompson's story.  Nevertheless, when 
the opinion is read as a whole, it is clear that the 
conclusion concerning the newspaper's departure    
from accepted standards and the evidence of motive 
were merely supportive of the court's ultimate 



 

 
 
 22 

 

  Although egregious deviation from accepted standards of 

journalism standing alone will not carry the day for a public official 

libel plaintiff, egregious deviation is one important piece of 

circumstantial evidence which, when combined with other evidence, 

can lead a jury properly to find that subjective appreciation of 

falsity or recklessness existed at the time of publication.  

Similarly, although partisanship, animus toward the subject of a 

libel, or other "malicious" motives are not, alone, conclusive 

evidence of "actual malice" as that term is defined in New York Times 

v. Sullivan, supra, and subsequent cases, partisanship, ill will 

towards the subject of a libel, and other "malicious" motives may 

be considered by the jury in their determination of whether a 

subjective realization that the statement was false or a subjective 

realization that the statement was being published recklessly, existed 

at the time the statement was published.        
(..continued) 

conclusion that the record "demonstrated a reckless 
disregard as to the truth or falsity of Thompson's 
allegations and thus provided clear and convincing 
proof of "actual malice" as found by the jury.  842 
F2d, at 847.  Although courts must be careful not to 
place too much reliance on such factors, a plaintiff 
is entitled to prove the defendant's state of mind 
through circumstantial evidence, see Herbert v Lando, 
441 US 153, 160, 60 L Ed 2d 115, 99 S Ct 1635 (1979); 
Tavoulareas v Piro, 260 US App DC 39, 66, 817 F2d 762, 
789 (en banc), cert denied, 484 US 870, 98 L Ed 2d 
151, 108 S Ct 200 (1987), and it cannot be said that 
evidence concerning motive or care never bears any 
relation to the actual malice inquiry.  Thus, we are 
satisfied that the Court of Appeals judged the case 
by the correct substantive standard.  [Emphasis 
added] 

 
491 U.S., at 667-668. 



 

 
 
 23 

 

  In light of the subtle but important changes occurring in 

the national law of libel,19 we shall attempt today to clarify both 

the media's privileges and the media's obligations as we see them 

in the State of West Virginia.  First, however, it is necessary to 

explain why libel law is slowly shifting to become more solicitous 

of the rights of injured victims.  Only by understanding the reasons 

for the pro-victim shift can the bar help their media clients to conform 

to the law with negligible self-censorship side effects.     

 

  The reason for the law's new concern for victims is probably 

best explained by S. Robert Lichter, Stanley Rothman and Linda S. 

Lichter, in their study The Media Elite:20    
 

     19Indeed, the U. S. Supreme Court appears to be weary of the 
defamation issue.  During the oral argument in Anderson v. Liberty 
Lobby, Inc., supra note 17, after questioning the plaintiff's lawyer 
on the libel suit's chilling effect on the media, Chief Justice 
Rehnquist (then Justice Rehnquist) remarked that after reading the 
record in the case "one might truthfully say a chill on both your 
houses." News Notes, 12 Media L. Rep. (BNA) 1344 (Dec. 10, 1985).  
 
 A mere two years after dissenting in Anderson, Chief Justice 
Rehnquist, writing for the majority, affirmed "our considered judgment 
that such a [New York Times v. Sullivan] standard is necessary to 
give adequate 'breathing space' to the freedoms protected by the First 
Amendment." Hustler, supra note 17, 485 U.S. at 56.  In Hustler, Chief 
Justice Rehnquist quoted from two opinions to which he had previously 
dissented:  Bose Corp v. Consumers Union, Inc., 466 U.S. 485, 515 
(1984)(Rehnquist, J., dissenting); and Philadelphia Newspapers, Inc. 
v. Hepps, supra note 17 (Stevens, J., dissenting, joined by Justice 
Rehnquist). Hustler, 485 U. S. at 51-52.  Chief Justice Rehnquist 
concurred in Harte-Hanks (1989) and Masson v. New Yorker Magazine, 
supra (1991).  This shift by Chief Justice Rehnquist may signal that 
the majority position has moved sufficiently to accommodate the 
concerns of at least one of the dissenters. 

     20 Adler and Adler (Bethesda, Md., 1986).  This study was 
sponsored by the Center for the Study of Social and Political Change 
at Smith College, the Center for Media and Public Affairs, the Research 



 

 
 
 24 

 
   In the early 1970's, even as America's Vietnam involvement 

wound down, a third front appeared in the now ongoing 
media-government conflict.  Watergate became the next 
major long-running story in a decade to pit the 
national media against political authority.  This 
time the Washington Post took the lead, though The 
New York Times and television also played major roles. 
 In fact, the public image of a more adversarial media 
probably owes less to Bob Woodward and Carl 
Bernstein's investigations than to the celebrated 
confrontation between President Nixon and CBS White 
House correspondent Dan Rather. 

 
  In the years that followed Watergate, the national media rode 

a wave of popularity and perceived power.  They 
appeared to have chosen the "right" side of the 
critical conflicts of a turbulent decade.  Moreover, 
they had consistently picked the winning side.  They 
prevailed in conflicts with such seemingly entrenched 
forces as southern segregationists, Vietnam hawks, 
and two once-popular presidents.  They were courted 
by politicians and revered on college campuses.  
Investigative journalism inherited the cachet young 
activists had earlier conferred on the Peace Corps 
and Nader's Raiders.  Bright and idealistic young 
people flocked to the profession, lured by the 
prospect of exercising both personal creativity and 
social influence, not to mention the chance for fame 
and fortune.   

 
  Inevitably, this wave of popularity crested and broke.  By 

the early 1980's, public confidence in the press had 
dropped sharply from its Watergate high point.  
Public criticism of media negativism and lack of 
fairness also began to emerge.  A series of scandals 
and libel suits also seemed to cast doubt on the 
credibility of several major media outlets.  At one 
point three of the most important and prestigious news 
organizations simultaneously faced embarrassing and 
financially threatening lawsuits--CBS from General 
William Westmoreland, Time from Israeli Defense 
Minister Ariel Sharon, and the Washington Post from 
Mobil Oil's Chief Executive Officer.   

 
  Public disenchantment with the media may simply reflect changes 

in the social agenda.  After Watergate, the great 
issues of the day offered less opportunity for the 
media to play the role of public tribune.  Issues like 

(..continued) 
Institute on International Change at Columbia University, and George 
Washington University. 



 

 
 
 25 

inflation and energy could neither be explained nor 
solved by public morality plays.  Television played 
a major role in the Iranian hostage crisis, but the 
cameras proved impotent in resolving the events they 
conveyed.  Thus, in the 1980's, an upsurge of national 
pride, almost in reaction against a decade of bad news, 
seemed to catch the media by surprise.  For the first 
time in two decades, the critical and reformist strain 
of national journalism seemed to go against the grain 
of a changing Zeitgeist.   

 

The Media Elite, supra note Error! Bookmark not defined., at 15-16. 

 

  Although the above passage is an excellent analysis of what 

is going on at the most abstract, philosophical level, there are also 

more sinister, self-serving forces at work in both the print and 

broadcast media that evoke a widespread demand among the public for 

greater media accountability.  Thus, there is a rediscovery that the 

popular media are in the entertainment business far more than they 

are in the information business.21  Although in the age of "yellow 

journalism" when William Randolph Hearst actually started wars22 to 

create entertaining (and therefore profitable) headlines, the 

American public understood that sensationalism is the sine qua non 

of successful publishing (and now news broadcasting), the euphoria 

surrounding the press' advocacy of civil rights, disengagement from 

 
     21See, Niel Postman, Amusing Ourselves to Death: Public Discourse 
in the Age of Show Business, Viking Penguin (New York, 1985). 

     22 During the "ferment" before the Spanish-American War, Mr. 
Hearst's reporter in Cuba, noted artist Frederick Remington, 
telegraphed Mr. Hearst:  "EVERYTHING IS QUIET.  THERE IS NO TROUBLE 
HERE.  THERE WILL BE NO WAR.  I WISH TO RETURN."  Mr. Hearst 
immediately wired back:  "PLEASE REMAIN.  YOU FURNISH THE PICTURES 
AND I'LL FURNISH THE WAR."  Ferdinand Lundberg, Imperial Hearst, A 
Social Biography, Greenwood Press (Westport, Conn., 1970), at 68-69. 



 

 
 
 26 

Vietnam, and honest government in the Watergate era obscured 

temporarily this previously well-known fact.23    

 

  Unfortunately, a large measure of the economic success 

of any newspaper or broadcast news 

department is dependent upon sensational 

or "entertaining" scandal.24  As Tennyson 

points out in Idylls of the King, "Merlin 

and Vivian," 25 mankind has an inveterate 

predilection to rejoice in the suffering 

and degradation of others:    
 

     23The excesses of "yellow journalism" prompted Charles Warren 
and Louis Brandeis to write their famous Harvard Law Review article 
on the right to privacy.  Warren and Brandeis, The Right to Privacy, 
4 Harv. L. Rev. 193 (1890).  

     24Of course, one can entertain to a fare-thee-well with the truth, 
and with regard to a public official, one can even entertain 
negligently.  However, the courts now seem serious about refusing 
to allow entertainment, even at the expense of a public official, 
through the use of known, straight-up, boldfaced lies.  See, e.g., 
Burnett v. National Enquirer, Inc., 144 Cal. App. 3d 991, 193 Cal. 
Rptr. 206 (1983), appeal dismissed, 465 U.S. 1014 (1984).  The 
Enquirer wrote:   
 
    In a Washington restaurant, a boisterous Carol Burnett had 

a loud argument with another diner, Henry Kissinger. 
 Then she traipsed around the place offering everyone 
a bite of dessert.  But Carol really raised eyebrows 
when she accidently knocked over a glass of wine and 
started giggling instead of apologizing.  The guy 
wasn't amused and "accidently" spilled a glass of wine 
over Carol's dress.   

 
  Despite the fact that the Enquirer printed a retraction 
of the story (admitting it was false), the jury awarded $300,000 
compensatory damages and $1,300,000 in punitive damages.  The award 
was ultimately reduced to $50,000 compensatory damages and $150,000 
in punitive damages.     

     25New American Library Edition, p. 135 



 

 
 
 27 

. . . Tho' harlots paint their talk as well as face With colors 
of the heart that are not theirs. 

I will not let her know; nine tithes of times 
Face-flatterer and backbiter are the same, 
And they, sweet soul, that most impute a crime 
Are pronest to it, and impute themselves, 
Wanting the mental range, or low desire 
Not to feel lowest makes them level all; 
Yea, they would pare the mountain to the plain, 
To leave an equal baseness; and in this 
Are harlots like the crowd that if they find 
Some stain or blemish in a name of note, 
Not grieving that their greatest are so small, 
Inflate themselves with some insane delight, 
And judge all nature from her feet of clay, 
Without the will to lift their eyes, and see 
Her godlike head crown'd with spiritual fire, 
And touching other worlds.  [Bold type added] 
 
 

  There is, nonetheless, no vehicle other than the commercial 

media for the transmission of information.  A tightening of the libel 

laws, therefore, inevitably implies higher levels of self-censorship, 

which jeopardizes full, robust, and untrammeled political debate.  

It is for that reason, then, that trial and appellate courts, 

notwithstanding the pronounced pro-victim shift, are still more 

solicitous of the media than of any other class of business defendants 

in our tort system, and why courts continue to protect the media 

whenever a plaintiff has not proven his case by clear and convincing 

evidence.  See, Dixon v. Ogden, ___ W.Va. ___,  416 S.E.2d 237 (l992). 

  

 

  In libel cases involving public officials or candidates 

for public office, there is no objective, reasonable person standard 

that holds everyone alike to a uniform level of due diligence or 

reasonable care.  A ninth-grade school newspaper cannot be held to 



 

 
 
 28 

the same standard as The Charleston Gazette, and The Charleston Gazette 

cannot be held to the same standard as The New York Times.  When, 

however, the evidence clearly demonstrates subjective appreciation 

of either falsity or recklessness, it is appropriate for courts to 

require accountability.26        

 

 II. 

 

  Under New York Times v. Sullivan, supra, it is the obligation 

of a reviewing court to make an independent evaluation of the facts 

to determine whether the jury's verdict was correct and liability 

can properly be imposed upon a media defendant.  The standard of 

 
     26Certainly, in seeking greater media accountability courts are 
not holding the media to any higher standard than we hold ourselves. 
 Indeed, both the media and the courts have a difficult time coping 
with principles of "accountability" because of possible "chilling 
effects."  Like the media, the courts have a favored status, (i.e., 
judicial immunity) for mistakes-- even serious mistakes.  Stump v. 
Sparkman, 435 U.S. 349 (1978) ("A judge will not be deprived of immunity 
because the action he took was in error, was done maliciously, or 
was in excess of his authority; rather, he will be subject to liability 
only when he has acted in the 'clear absence of all jurisdiction.' 
Bradley [v. Fisher], 13 Wall. [335,] 351 [(1872)]").  However, the 
U. S. Supreme Court has placed some limits even on the courts, which 
are not allowed total immunity when a judge's conduct is both willful 
and outrageous.  Pulliam v. Allen, 466 U.S. 522 (1984) (No judicial 
immunity bar to prospective injunctive relief under 42 U.S.C. ' 1983; 
attorneys' fees may be awarded to plaintiff suing a judge and winning 
under ' 1983 due to the Civil Rights Attorney's Fees Awards Act of 
1976).   
 
 Unlike the media, the courts have strict and enforceable canons 
of ethics, and a litigant aggrieved by the abusive conduct of a judge 
is provided a forum where serious sanctions may be imposed upon the 
judge.  See West Virginia Judicial Code of Ethics [1973, as amended]; 
W. Va. Const., art. VIII, ' 8.  This system may not be perfect, but 
it is better than anything the media have.     



 

 
 
 29 

independent review is appropriately set out in Harte-Hanks, as 

follows: 
 
   "In determining whether the constitutional standard has been 

satisfied, the reviewing court must consider the 
factual record in full.  Although credibility 
determinations are reviewed under the 
clearly-erroneous standard because the trier of fact 
has had the "opportunity to observe the demeanor of 
the witnesses."  Bose, 466 US, at 499-500, 80 L Ed 
2d 502, 104 S Ct 1949, the reviewing court must 
"'examine for [itself] the statements in issue and 
the circumstances under which they were made to see. 
. . whether they are of a character which the 
principles of the First Amendment . . . protect,'" 
New York Times Co. 376 US, at 285, 11 L Ed 2d 686, 
84 S Ct 710, 95 ALR2d 1412 (quoting Pennekamp v 
Florida, 328 US 331, 335, 90 L Ed 1295, 66 S Ct 1029 
(1946)).  

 
Harte-Hanks, supra, at 688-689. 
 

 

  We have independently reviewed the factual record and 

conclude that the jury was correct in determining that there was clear 

and convincing evidence that the writer of the editorial, Mr. Haught, 

at the time the editorial was written, either knew that the impression 

of dishonesty and unethical conduct that the editorial intentionally 

conveyed was false, or that Mr. Haught published the editorial with 

a subjective appreciation that, at least, he was recklessly 

disregarding the truth.  Although there is direct evidence on 

subjective appreciation from Mr. Haught and those who talked with 

Mr. Haught soon after the libelous editorial was written, there is 

also strong circumstantial evidence emerging from gross deviations 

from generally accepted standards of journalism. For example, before 

the editorial was published, no effort was made to contact Mr. Hinerman 



 

 
 
 30 

to determine whether he had anything to say for himself that might 

make him look less reprehensible or might refute the facts alleged 

in the editorial.   

 

  In addition to egregious deviation from generally accepted 

standards of journalism, the  record is also replete with evidence 

that the Gazette's publisher, Mr. Chilton, bore strong animus towards 

lawyers in general and that he regularly wrote editorials highly 

critical of lawyers and the legal profession.  Moreover, the evidence 

is overwhelming that Mr. Haught had serious misgivings about the 

appropriateness of the editorial,27 and the jury was more than entitled 

to infer from Mr. Haught's own testimony that the editorial would 

not have been composed or published but for the explicit direction 

of the Gazette's publisher, and that Mr. Haught conveyed his misgivings 

to his publisher at the time the editorial was written.   

 

  The petition filed on behalf of Mr. Levin in this Court 

contained the following paragraph:  
 
  On November 16, 1982, the Court granted plaintiff's Motion 

that 100 percent of petitioner's Workmen's 
Compensation benefits be paid directly to plaintiff 
until the amount of 20 percent of benefits already 
awarded, plus costs, had been taken by plaintiff.  
Only after plaintiff had been paid these sums will 
petitioner receive any of his award.  The effect of 
the ruling is to give the plaintiff, a practicing 
attorney, all of petitioner's income while the 
petitioner, who is totally disabled, has no source 
of income whatsoever. 

 
 

     27See supra notes Error! Bookmark not defined.-Error! Bookmark 
not defined.. 



 

 
 
 31 

 

Nonetheless, only the part that we have set forth in bold in the quote 

above was reproduced as an allegation in the defendant's editorial. 

 As we said in Syllabus Point 5 of Dixon v. Ogden, supra in text:   
   Evidence that a media defendant intentionally "avoided" the 

truth in its investigatory techniques or omitted facts 
in order to distort the truth may support a finding 
of actual malice necessary to sustain an action for 
libel.  

 
 

  An earlier Gazette news story faithfully incorporated the 

distinction between 20 percent of benefits already awarded and all 

of Mr. Levin's Workers' Compensation award.  Indeed, although under 

the requirement for subjective appreciation, one employee's knowledge 

that a story is false cannot be imputed to the employee writing the 

story under agency principles, the fact that in this  case the truth 

was both generally known and generally available is further 

circumstantial evidence of  "actual malice."        



 

 
 
 32 

 III. 

 

  The Gazette's most important argument on appeal is that 

even though its editorial was both false and defamatory, the Gazette 

enjoyed two privileges that make the paper immune from liability.  

The first privilege the Gazette asserts is the privilege of "fair 

comment," which protects editorial opinion. Milkovich v. Lorain 

Journal Co., 497 U.S. ___, 110 S.Ct. 2695 (1990).  Indeed, this Court 

has expressly  recognized the privilege of "fair comment," and has 

accorded the media wide latitude for editorial opinion, Havalunch 

v. Mazza, 170 W. Va. 268, 294 S.E.2d 70 (1981).  Unless an opinion, 

no matter how scurrilous, implies undisclosed defamatory facts, we 

protect it.  Hustler, supra note 17.  Sharp, vituperative and biting 

criticism are at the heart of free debate.  Thus, if the editorial 

at issue in the case before us were simply a recitation of the 

defendant's opinion that all lawyers are low-life and Mr. Hinerman, 

by membership in the legal profession, must on that account be low-life 

as well, the editorial would be privileged as fair comment.   

 

  The second privilege the Gazette asserts is the privilege 

to report official proceedings or public meetings.  The details of 

this privilege are best summarized in ' 611, Restatement (Second) of 

Torts (1977), which provides as follows: 
 
  The publication of defamatory matter concerning another in 

a report of an official action or proceeding or of 
a meeting open to the public that deals with a matter 
of public concern is privileged if the report is 
accurate and complete or a fair abridgement of the 
occurrence reported. 



 

 
 
 33 

 
 

Consequently, if the Gazette had simply published the allegations 

against Mr. Hinerman set forth in Mr. Levin's petition, or a fair 

abridgement of those allegations, then that publication, 

notwithstanding that it would have been damning, would also have been 

privileged.   

 

  Although we recognize the privilege of fair comment and 

the privilege to report official proceedings, we do not accept the 

Gazette's argument that it may shuffle the two privileges to create 

an editorial that is primarily a recitation of alleged facts where 

the reader is led to believe that the editorial writer believes the 

reported unsubstantiated facts, which are indeed untruths or 

half-truths.  A regular news account that sets forth 

pleadings--notwithstanding that they are entirely one-sided--gives 

at least some notice to the reader that unsubstantiated allegations 

are being reported.  Similarly, an article appearing on the editorial 

page that is derogatory, derisive or generally abusive, without 

alleging or implying any supporting facts, gives fair warning that 

the article is simply the editorial writer's opinion.  However, when 

unsubstantiated allegations are so combined with strongly partisan 

opinion that the reader is led to believe that the editorial writer 

has access to undisclosed defamatory facts that lead him to believe 

the allegations he is reporting from a court proceeding are correct, 

the bounds of permissible behavior are overstepped.   

 



 

 
 
 34 

  Indeed, this very problem has been addressed by the learnéd 

restaters in Comment F to ' 611, Restatement (Second) of Torts (1977) 

which says:   
  Not only must the report be accurate, but it must be fair.  

Even a report that is accurate so far as it goes may 
be so edited and deleted as to misrepresent the 
proceeding and thus be misleading.  Thus, although 
it is unnecessary that the report be exhaustive and 
complete, it is necessary that nothing be omitted or 
misplaced in such a manner as to convey an erroneous 
impression to those who hear or read it, as for example 
a report of the discreditable testimony in a judicial 
proceeding and a failure to publish the exculpatory 
evidence, or the use of a defamatory headline in a 
newspaper report, qualification of which is found only 
in the text of the article.  The reporter is not 
privileged under this Section to make additions of 
his own that would convey a defamatory impression, 
nor to impute corrupt motives to any one, nor to indict 
expressly or by innuendo the veracity or integrity 
of any of the parties. [Emphasis added] 

 
 

Thus, to parallel the language of Comment F, the plaintiff in this 

case is entitled to recover because the Gazette made additions of 

its own to what would otherwise be a privileged report of a court 

proceeding that conveyed a defamatory impression, imputed corrupt 

motives to the plaintiff, and indicted the integrity of the plaintiff. 

    

 

  When damning allegations from a court proceeding are 

combined with caustic and vituperative editorial opinion, the 

defamatory impression fairly conveyed enjoys a strength that is some 

exponential function of the defamatory impression that either 

unsubstantiated allegations or naked opinion would convey standing 

alone.  This type of conduct enjoys no privilege. 



 

 
 
 35 

 

 IV. 

 

  The Gazette asks that even if we sustain the compensatory 

damages in this case, we strike the punitive damages because such 

damages exert a chilling effect upon First Amendment rights.  However, 

we see no error in the award of $300,000 in punitive damages under 

Fleming Landfill, Inc. v. Garnes, 186 W. Va. 656, 418 S.E.2d 897 (1991) 

and TXO Production Corp., v. Alliance Resources, Corp., No. 20281 

(W. Va. filed May 14, 1992).28  Certainly, the punitive damages in 

this case bear a reasonable relationship to the compensatory damages 

and are lower than the five to one ratio that we indicated in TXO, 

supra, are presumptively valid in situations where people are simply 

"really stupid."  TXO, slip op. at 35.  However, in this case far 

greater punitive damages could be sustained on appeal because the 

evidence indicates that the defendant moved from the "really stupid" 

category discussed in TXO to the "really mean" category.  TXO, slip 

op. at 37.    

 
     28Recently in Browning-Ferris Industries, Inc. v. Kelco, 492 U.S. 
257, 280 (1989), the U. S. Supreme Court declined to disturb "the 
jury's punitive damages award" of $6 million on the grounds that it 
violated the Excessive Fines Clause of the Eighth Amendment.  A year 
earlier, in Bankers Life & Casualty Co. v. Crenshaw, 486 U. S. 71 
(1988), the Court refused to disturb a punitive damage award of $1.6 
million based on the insurer's bad-faith refusal to pay on the grounds 
that it violated the Equal Protection Clause of the Fourteenth 
Amendment.  See DiSalle v. P. G. Publishing Co., supra note 17 
(upholding a jury verdict of $210,000 in compensatory damages and 
$2,000,000 in punitive damages); Brown & Williamson Tobacco Corp. 
v. CBS, Inc., supra note 17 (upholding $2,000,000 in punitive damages 
against CBS, $1,000,000 in presumed damages against CBS and $50,000 
against the reporter).  



 

 
 
 36 

 

  Because this case was tried on the theory that Mr. Hinerman 

was a public official, no recovery whatsoever could have been had 

unless the jury were convinced by clear and convincing evidence that 

the defendant acted from actual malice--i.e., that the defendant 

published false and defamatory material either knowing that it was 

false or with reckless disregard of whether it was false, and with 

an intent to injure the plaintiff.29  No case could be stronger for 

punitive damages, and in light of the defendant's failure to retract 

its statement, its failure to offer an apology, and its failure to 

offer amends in any way for its defamatory statement, we see no just 

grounds for a remittitur. Simon v. Shearson Lehman Bros., Inc., 895 

F.2d 1304 (11th Cir. 1990) (holding a $5,000,000 punitive damage award 

to be excessive and finding the maximum amount of punitive damages 

in that case to be $1,000,000); Schiavone Const. Co. v. Time, Inc., 

847 F.2d 1069 (3rd Cir. 1988) (holding that punitive damages could 

be awarded if after a retraction was demanded by the plaintiff, no 

retraction was published).30   
 

     29 See Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U. S. 130, 170 
(1967)(Warren, C.J., concurring)( "Freedom of the press under the 
First Amendment does not include absolute license to destroy lives 
or careers."); Appleyard v. Transamerican Press, Inc., 539 F.2d 1026 
(4th Cir. 1976), cert. denied 429 U. S. 1041 (1977) (holding that 
the prevention of a chilling effect on the First Amendment has little 
application where actual malice, the New York Times v. Sullivan 
standard, has been shown); Maheu v. Hughes Toolco, 569 F.2d 459, 480 
(9th Cir. 1977), (holding that "punitive damages are permissible once 
actual malice as defined in New York Times has been established"). 

     30 Furthermore, assuming that the Gazette believed that its 
statements were privileged and thus not actionable in a court of law, 
what conceivable motive other than surpassing ego and unbridled 
arrogance could have prevented the Gazette from making amends through 
a prompt, prominent and abject apology?  In the long run, law and 



 

 
 
 37 

 

  Nonetheless, for the benefit of future litigants, we would 

point out that the anxiety we expressed in Sprouse v. Clay 

Communications, Inc., 158 W. Va. 427, 211 S.E.2d 674, cert. denied, 

423 U.S. 882 (1975) about the propriety of punitive damages still 

persists, and in appropriate circumstances we remain willing to craft 

special rules governing punitive damages against media defendants 

in deference to First Amendment considerations.  However, in the 

punitive damages area there is a yet unresolved tension among:  (1) 

the public's demand for accountability; (2) the surpassing arrogance 

of the media; and, (3) the courts' justified concerns that punitive 

(..continued) 
morality are not separate spheres, See, H. Berman, Law and Revolution, 
Harvard University Press (Cambridge, MA., 1983), which is why we 
observe the pro-victim shifts in the libel law that are discussed 
in part I in the text.  Furthermore, appropriate apologies are easy 
to do.  For example, in the 16 January 1992 issue of The New York 
Review of Books, the following apology appeared in a box 4.75 inches 
by 2.375 inches at the upper right hand corner of p. 15: 
 
 MR. RANDOLL COATE: AN APOLOGY 
 
In a review of The Polk Conspiracy by Kati Marton which appeared 

in our issue of September 26, 1991, the reviewer 
reported certain allegations concerning Mr. Randoll 
Coate which we accept are entirely unfounded.  We wish 
to make it abundantly clear that we accept without 
qualifications Mr. Coate's statement that he was not: 

 
 (a) connected in any way with a plot leading to the death 

of Mr. George Polk in Greece in 1948 or with any attempt 
to cover it up; and  

 
 (b) at any time in possession of information concerning 

the identity of those responsible. 
 
We greatly regret the distress this has caused Mr. Coate and 

offer him our sincere apologies.  



 

 
 
 38 

damages will lead to excessive self-censorship.  It is this tension 

that we hope to resolve today.   

 

  In Garnes v. Fleming Landfill, supra, we discussed the 

constitutional limits on punitive damages and set forth criteria for 

reviewing punitive damages awards.  Among the factors set forth for 

determining whether, in a particular case, punitive damages are 

excessive is the criterion of whether the defendant made a timely 

offer to compensate the victim once liability became clear.  Syllabus 

Point 3, Garnes.31  Consequently, under this criterion of Garnes, the 

Gazette is entitled to no favorable consideration because the Gazette 

never apologized or attempted to make amends even when it became 

abundantly clear to all concerned that a serious injustice had been 
 

     31One of the proposals for defamation reform would bar litigation 
if a retraction is published or broadcast before the institution of 
the suit. See The Gannett Center for Media Studies, Conference Report, 
The Cost of Libel: Economic and Policy Implications (1986), at 19. 
 Some states have long taken retraction into account in reducing 
potential defamation liability.  For example, the law in California 
is: 
 
  In any action for damages for the publication of a libel 

in a newspaper, or of a slander by radio 
broadcast, plaintiff shall recover no more than 
special damages unless a correction be demanded 
and be not published or broadcast, as hereinafter 
provided.  Plaintiff shall serve upon the 
publisher, at the place of publication or 
broadcaster at the place of broadcast, a written 
notice specifying the statements claimed to be 
libelous and demanding that the same be 
corrected.  Said notice and demand must be 
served within 20 days after knowledge of the 
publication or broadcast of the statements 
claimed to be libelous. 

 

Cal. Civ. Code ' 48a(1) (West 1982). 



 

 
 
 39 

done.32  If anything, the follow-up editorial quoted earlier that 

allegedly gave the matter "another look" actually added insult to 

injury.   

 

  We accept with enthusiasm the First Amendment obligation 

of the courts to protect robust and untrammeled discussion, but we 

fail to see how untrammeled media arrogance in any way furthers the 

legitimate ends of free speech.  First Amendment, free speech 

considerations compel that we grant substantial privileges to the 

media, but we are also entitled to impose corresponding obligations 

when the media's fulfillment of those obligations will not compromise 

free speech one iota or lead to self-censorship.  Obviously, when 

a media organization libels someone, that media organization 

exacerbates the harm it has done on every day that it permits the 

defamatory impression it has conveyed to persist in the mind of the 

reading or listening public.  

 

  Consequently, the media defendant who makes a prompt, 

prominent and abject apology calculated to reach as many people with 

the same or greater intensity as the original libel may reasonably 

ask to be treated differently for the purposes of punitive damages 

from the media defendant who persists in allowing the victim's 
 

     32A reading of the record in this case, particularly the testimony 
of friends and associates of Mr. Hinerman who telephoned the Gazette 
to prompt a correction or retraction, leads almost ineluctably to 
the inference that this entire matter could have been settled for 
an apology.  Nothing in the record before us leads us to believe that 
Mr. Hinerman welcomed this libel as an opportunity to begin a lawsuit 
against a well-heeled corporate defendant. 



 

 
 
 40 

reputation to suffer.  Therefore, although a prompt, prominent and 

abject apology combined with an offer to pay reasonable damages will 

not shield a media defendant from paying actual damages, such offers 

to make amends may shield a media defendant from punitive damages 

under Syllabus Point 3 of Garnes, supra, as applied under New York 

Times v. Sullivan, supra, and Sprouse v. Clay Communications, supra.33 

 However, when no appropriate apology or offer of reasonable 

compensation has been made, free speech considerations are not 

implicated when punitive damages similar to those that would be awarded 

in any other tort matter involving willful injury are awarded in a 

libel case. 

 

  In all American manufacturing, we impose liability for 

defective products.  "Libel" is the peculiar name given to the product 

liability law that applies to the media.  We have not given the media 

favored status over automobile, stepladder and lawn mower 

manufacturers because we want arrogant, abusive, and irresponsible 

media companies; rather, we have given favored status to the media 

because we do not want to chill robust and untrammeled debate about 

public issues.34 

 

 
     33As is usual in these matters, slightly different rules apply 
when the actual damages are negligible.  See Hayseeds v. State Farm 
Fire & Cas., 177 W. Va. 323, 352 S.E.2d 73 (1986); TXO, supra. 

     34See, Anderson, Libel and Press Self-Censorship, 53 Tex. L. Rev. 
422, 432 (1975)(noting that the products liability analogy to media 
is limited because of the media's ability to decrease the risk "by 
increasing their self-censorship"). 



 

 
 
 41 

  Today's media organizations are even bigger than they were 

at the time New York Times v. Sullivan was written, and increasingly 

both local newspapers and local broadcast stations are owned by distant 

conglomerates.  See, The Media Elite, supra note Error! Bookmark not 

defined..  At the moment large media corporations give substantial 

control over editorial content to local management who live and work 

in the area served, but these management employees are also human 

beings with passions and flaws.  Wide-open liability for punitive 

damages, therefore, is likely to induce profit-maximizing media 

conglomerates to impose standard corporate operating procedures 

requiring local management to be unreasonably conservative.  See note 

Error! Bookmark not defined..  Papers that produce nothing but AP 

bear stories, pictures of children eating ice cream cones on the Fourth 

of July, and food store advertisements are not what the public needs 

every morning over coffee.   

 

  The tenure of the late W. E. Chilton, III, as the Gazette's 

long-time publisher, demonstrates why tempering punitive damages 

against a corporate defendant when one or two employees has or have 

behaved improperly is entirely proper.  Mr. Chilton was a corporate 

employee who owned substantially less than a controlling interest 

in the defendant corporation.  Although Mr. Chilton was a man and 

not a saint, the broad license that his fellow stockholders accorded 

him to manage the Gazette's editorial policy inured enormously to 

the benefit of the people of this State.   

 



 

 
 
 42 

  The record before us demonstrates that Mr. Chilton's 

editorial policy of strictly scrutinizing the behavior of lawyers 

led to one of the towering modern law reforms in this State, namely 

the abolition of the old "commissioners of account" system under which 

political appointees received enormous fees for precious little effort 

in the administration of decedents' estates.  Mr. Chilton's premature 

death was a tragedy that has become progressively more obvious even 

to Mr. Chilton's detractors as the specter becomes prominent of "The 

State's Newspaper" being bought by an anonymous national McMedia 

corporation with little understanding and even less affection for 

the State, its peculiar traditions, and its people.  Although this 

is a strange context in which to say it, ave atque vale W. E. Chilton, 

III. 

 

  Consequently, we recognize that society is better served 

if some latitude for "human error" is accorded both our impecunious 

mom and pop papers and the great media conglomerates with regard to 

punitive damages.  However, none of these policy considerations 

persists when punitive damages are sustained against a company that 

has refused to make a prompt, prominent and abject apology for a known 

mistake and failed to make a reasonable offer of settlement.  Under 

those circumstances, tempering punitive damages nurtures arrogance 

and unaccountability rather than full and robust debate.  Therefore, 

failure to extend a prompt, prominent and abject apology along with 

a prompt offer of reasonable damages when it has become clear that 

an injustice has been done removes any obstacle to the imposition 



 

 
 
 43 

of TXO-type35 punitive damages once the high burden of proof for public 

official libel has been met.   

 

  Consequently, in libel cases we expressly endorse the "offer 

of fair settlement" criterion articulated in Garnes, supra, and, 

henceforth, that criterion will be the cynosure in determining the 

"reasonableness" of punitive damages in libel cases whenever the 

media, as in the case before us, requests special treatment not 

accorded to automobile, stepladder and lawn mower manufacturers 

because of First Amendment considerations.    

 

 V. 

 

  The Gazette assigns error to some of the court's 

instructions and objects to the court's failure to give some of the 

Gazette's instructions.  We have reviewed these assignments and find 

them sufficiently without merit not to be fairly raised.36  
 

     35In TXO, this court sustained a judgment for $19,000 in actual 
damages and $10,000,000 in punitive damages under circumstances where 
an enormous national company, proceeding from the most malicious of 
motives, used consummate cunning combined with elaborate 
premeditation to attempt to steal thousands of acres of oil and gas 
belonging to a group of unsophisticated, hardworking country oil and 
gas producers. 

     36Typical of these assignments is the following: 
The circuit court's instructions stated: 
 
  The Court instructs the jury that a communication is defamatory 

if it tends so to harm the reputation of another or 
to lower him in the estimation of the community, such 
as by reflecting upon his personal morality or 
integrity, or if the communication deters third 
persons from associating or dealing with him. 

 



 

 
 
 44 

 

  The Gazette also assigns error to the trial of this case 

in Brooke County.  The Gazette maintains that at trial there was no 

proof that The Charleston Gazette was distributed in Brooke County 

by the Gazette on the day the libelous editorial appeared.  Therefore, 

the Gazette argues, the Circuit Court of Brooke County did not have 

jurisdiction. 

 

  The Gazette confuses jurisdiction with venue.  The pretrial 

order in this case, which was agreed to by both plaintiff's and 

defendant's counsel, provided that both jurisdiction and venue were 

proper in Brooke County.  Although lack of subject matter jurisdiction 

cannot be waived, lack of proper venue certainly can.  "Jurisdiction 

implies or imports the power of the court, venue the place of the 

action."  State ex rel. Chemical Tank Lines, Inc., v. Davis, 141 W. 

Va. 488, 494, 93 S.E.2d 28, 32 (1956) (quoting Arganbright v. Good, 

46 Cal. App. 2d Supp. 877, 116 P.2d 186).  See also, Sidney C. Smith 

Corp. v. Dailey, 136 W. Va. 380, 67 S.E.2d 523 (1951); W. Va. Const., 

art. VIII, ' 6.37   
(..continued) 
The Gazette maintains that the circuit court should have included 
the following sentence in the instruction: 
 
  A statement about a public official such as Mr. Hinerman cannot 

be considered defamatory unless it would reflect 
shame, contumely and disgrace upon him or unless it 
falsely charges him with a crime or personal 
dishonesty. 

 
We fail to see how the defendant's language differs in purport from 
the instruction actually given by the circuit court.   

     37If, indeed, the lower court had ordered that Mr. Haught be hanged 
by the neck until he was dead, the court would have lacked jurisdiction 



 

 
 
 45 

 

 VI. 

 

  Finally, the plaintiff cross-assigns error to the circuit 

court's determination that by virtue of his position as an appointed 

municipal judge, his membership on the West Virginia Racing 

Commission, and his membership on the Board of Governors of West 

Virginia State Bar, the plaintiff is a "public official."  Although 

resolution of this issue is not necessary for our decision in this 

appeal, should a retrial become necessary, a resolution of this issue 

will be important.  Consequently, we hold that under applicable First 

Amendment principles, Mr. Hinerman is not a public official or public 

figure for the purposes of this defamation action. 

 

  In defamation cases, three types of plaintiffs exist:  (1) 

public officials and candidates for public office; (2) public figures; 

and, (3) private individuals.  Gertz, supra note 17.  Public 

officials are "those among the hierarchy of government employees who 

have, or appear to the public to have, substantial responsibility 

for or control over the conduct of governmental affairs."  Rosenblatt 

v. Baer, 383 U. S. 75, 85 (1966).  Publicly elected officials, of 

course, are "public officials" for purposes of defamation law.  Long 

v. Egnor, 176 W. Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986).  However, the public 

(..continued) 
to impose that penalty, and this court would have looked favorably 
on an assignment alleging that penalty as error, even if during the 
trial Mr. Haught had been so contrite as to waive all objection. 



 

 
 
 46 

official category "cannot be thought to include all public employees." 

 Hutchinson v. Proxmire, 443 U. S. 111, 119 n.8 (1979).   

 

  Mr. Hinerman does not qualify as an elected public official 

by virtue of any of the positions relied upon by the Gazette.  He 

was appointed to the municipal judgeship, he was appointed to a 

position on the racing commission, and he was elected by lawyers, 

not the public, to the Board of Governors of the West Virginia State 

Bar.  Having failed the "elected public official" test, Mr. Hinerman 

can be designated a public official only if he has "substantial 

responsibility for or control over the conduct of governmental 

affairs."  Gertz, supra note 17, 418 U. S. at 335, n.6 (quoting 

Rosenblatt, supra, 383 U.S. at 85).  In this regard, the Gazette relies 

principally on Mr. Hinerman's state bar vice-presidency as proof of 

public official status.  Yet, as an officer of the state bar, Mr. 

Hinerman exerted no control over government affairs.  The state bar 

is merely an advisory body to the West Virginia Supreme Court of 

Appeals.  The bar has no authority of its own.  As requested by this 

Court, the state bar can propose changes to the various rules of the 

Court, but its role is never more than that of an assistant or advisor 

to this Court.  A second vice-president in such a body hardly has 

"substantial responsibility" or control over government affairs.   

 

  In Gertz, supra note 17, the Supreme Court found Mr. Gertz 

to be a private individual rather than a public official even though 

he was a lawyer who had been a member and officer of the National 



 

 
 
 47 

Lawyers' Guild.  Then, in Lawrence v. Moss, 639 F.2d 634 (10th Cir. 

1981), cert. denied, 451 U. S. 1031 (1981), the plaintiff was 

considered to be a private figure, notwithstanding that he had served 

in numerous governmental capacities, including service as a member 

of Vice-President Agnew's staff, a deputy director of administration 

in the committee for reelection of the President, and as a "special 

assistant to the Assistant Administrator of the General Services 

Administration" in Washington, D. C.   

 

  Furthermore, even if circumstances could be imagined in 

which Mr. Hinerman would qualify as a public official for libel law 

purposes, this is not such a case because the editorial at issue in 

this case failed to identify Mr. Hinerman as a public official.  When 

a defendant's defamatory statements "do not directly or impliedly 

identify the plaintiff as a public official," the public official 

doctrine is not available as a defense.  Bufalino v. Associated Press, 

692 F.2d 266, 273 (2d Cir. 1982), cert. denied, 462 U. S. 1111 (1983). 

 Although it is not necessary to identify a president, governor, U. 

S. senator, congressman, or other well-known public official as 

serving in a particular office, a private person like Mr. Hinerman 

who is only arguably a "public official" by virtue of his holding 

a low-level government or quasi-government position, must at least 

be identified in his public capacity before a media defendant may 

shield itself behind the special public official provisions of the 

libel law.   

 



 

 
 
 48 

  In Bufalino, supra, the plaintiff, a member of the 

Pennsylvania Bar who lived and practiced law in a community of 

approximately 7,000 people, was employed part-time by the community 

as borough solicitor at an annual salary of $3,500.  Following the 

Pennsylvania gubernatorial election of 1978, then governor-elect 

Richard L. Thornburgh released to the press a list of campaign 

contributors.  The plaintiff was identified on that list as having 

contributed $120.  A news report appearing in the Associated Press 

stated that governor-elect Thornburgh had received campaign 

contributions from "several individuals with alleged mob ties."  

Among those persons named in the AP article was the plaintiff, who 

was described as "Charles Bufalino, Jr., an attorney who was related 

to Russell Bufalino, described by the Crime Commission as a Mafia 

boss." 

 

  On appeal from the district court's grant of summary 

judgment, the Associated Press argued, analogous to the Gazette's 

argument here, that the appellant's performance of his duties as 

borough solicitor made him a public official and that "a town 

attorney's alleged mob ties 'touch on' his fitness for office and 

hence are covered by the public official doctrine."  The Second 

Circuit, however, found it unnecessary to rule on whether the AP 

allegation "touched on" the appellant's fitness for office, and found 

that the AP stories did not identify the appellant as the holder of 

any public office: 
 
   The stories described appellant merely as "an attorney."  

A reader without prior knowledge of appellant's status 



 

 
 
 49 

as Borough Solicitor would most likely, and correctly, 
assume from the description that appellant is engaged 
in the private practice of law.  The description would 
not directly or impliedly inform the reader that 
appellant holds any public office. 

 
 

Bufalino at 273.  The Second Circuit held that because there was no 

showing that readers of the AP article would recognize appellant as 

a public official, the public official doctrine was inapplicable.  

See also, Foster v. Larendo Newspapers, Inc., 541 S.W.2d 809 (Tex. 

1976), cert. denied, 429 U. S. 1123 (1977); Ocala Star-Banner Co. 

v. Damron, 221 So.2d 459 (Fla. App. 1969), appeal dismissed, 231 So.2d 

822 (Fla. 1970), rev'd. on other grounds, 401 U. S. 295 (1971) 

(defamatory article nowhere mentioned the plaintiff's status as mayor 

or as candidate for public office); Guinn v. Texas Newspapers, Inc., 

738 S.W.2d 303 (1987), cert. denied, 488 U. S. 1041 (1989) (defamatory 

article made no reference to plaintiff's official capacity, and there 

was no proof that plaintiff, an elected justice of the peace, was 

known as a public official beyond the confines of his region, the 

actual malice standard did not apply). 

 

  In the present case, Mr. Hinerman, at the time of the 

libelous editorial, was a lawyer who worked and resided in Weirton, 

an area remote from the principal places of the Gazette's circulation. 

 The Gazette did not proffer any evidence that any member of the general 

public, on reading the editorial, would know that Mr. Hinerman held 

any public office.  In particular, there was no evidence that a reader 

in Hancock or Brooke Counties would know of Mr. Hinerman's status 

as a second vice-president in the state bar (or any other office). 



 

 
 
 50 

 The Gazette editorial itself makes absolutely no reference to Mr. 

Hinerman as anything other than a "lawyer" or "UMW attorney."  

Consequently, should this case be retried, we hold that it must be 

retried under the negligence standard that applies to the libel of 

a private individual. 

 

  Accordingly, for the reasons set forth above, the  

judgment of the Circuit Court of Brooke County is affirmed. 

  

                                     Affirmed. 


