
 IN THE SUPREME COURT OF APPEALS OF WEST VIRGINIA 
 
 September 1991 Term 
 
 ___________ 
 
 No. 19425 
 ___________ 
 
 
 RONALD L. DIXON, 
 Plaintiff Below, Appellee, 
 
 v. 
 
 OGDEN NEWSPAPERS, INC., A CORPORATION, 
 Defendant Below, Appellant 
 
 and 
 
 DONALD J. NAEGELE, 
 Plaintiff Below, Appellee, 
 
 v. 
 
 OGDEN NEWSPAPERS, INC., A CORPORATION, 
 Defendant Below, Appellant 
 
 
 _______________________________________________________ 
 
 Appeal from the Circuit Court of Ohio County 
 Honorable Ronald E. Wilson, Judge 
 Civil Action No. 83-C-427R 
 
 REVERSED 
 _______________________________________________________ 
 
 
 Submitted: September 11, 1991 
    Filed: February 27, 1992 
 
 
William R. Metzner 
Wheeling, West Virginia   
Attorney for the Appellees 
 
Herbert G. Underwood 
Matthew J. Mullaney 
Clarksburg, West Virginia 
Attorney for the Appellant 
 
 
JUSTICE BROTHERTON delivered the Opinion of the Court. 



 

 
 
 i 

 SYLLABUS BY THE COURT 
 
 
 

 1.  "'[A] public official . . . can sustain an action for 

libel only if he can prove that: (1) the alleged libelous statements 

were false or misleading; (2) the statements tended to defame the 

plaintiff and reflect shame, contumely, and disgrace upon him; (3) 

the statements were published with knowledge at the time of publication 

that they were false or misleading or were published with a reckless 

and willful disregard of truth; and, (4) the publisher intended to 

injure the plaintiff through the knowing or reckless publication of 

the alleged libelous material.'  Syllabus Point 1, in part, Sprouse 

v. Clay Communication, Inc., 158 W.Va. 427, 211 S.E.2d 674, 95 A.L.R.3d 

622, cert. denied, 423 U.S. 882, 96 S.Ct. 145, 46 L.Ed.2d 107 (1975)." 

 Syllabus point 4, Long v. Egnor, 176 W.Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986). 

 

 2.  "Under New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 84 

S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 686 (1969), whenever there is a First Amendment 

defense to actions under state law, the state court is required to 

be a judge of both the facts and the law . . . ."  Syllabus point 

2, in part, Mauck v. City of Martinsburg, 167 W.Va. 332, 280 S.E.2d 

216 (1981). 

 

 3.  "A court must decide initially whether as a matter of 

law the challenged statements in a defamation action are capable of 



 

 
 
 ii 

a defamatory meaning."  Syllabus point 6, Long v. Egnor, 176 W.Va. 

628, 346 S.E.2d 778 (1986). 

 

 4.  In order to sustain an action for libel, a public 

official must present clear and convincing evidence that the media 

defendant acted with actual malice.  Actual malice must be proven 

with convincing clarity. 

 

 5.  Evidence that a media defendant intentionally "avoided" 

the truth in its investigatory techniques or omitted facts in order 

to distort the truth may support a finding of actual malice necessary 

to sustain an action for libel. 



 

 
 
 1 

Brotherton, Justice: 

 

 The plaintiffs, Ronald L. Dixon and Donald J. Naegele, 

brought separate libel actions in the Circuit Court of Ohio County, 

West Virginia, against Ogden Newspapers, Inc., publisher of The 

Intelligencer, a newspaper with a circulation of approximately 24,000 

in the northern panhandle of West Virginia.  The two cases were 

consolidated for purposes of discovery and trial.   

 

 The defendant newspaper initially moved for dismissal in 

accordance with Rule 12(b)(6) of the West Virginia Rules of Civil 

Procedure.  Thereafter, the defendant filed a memorandum in support 

of a summary judgment motion, arguing that the publication of the 

newspaper articles in question was protected by the common law 

reporters privilege as a fair and accurate report of an official 

proceeding.  In an opinion and order dated February 28, 1984, the 

circuit court denied the defendant's motion and stated that whether 

the newspaper articles were actually a fair and accurate report of 

the magistrate court proceedings, and were therefore entitled to the 

reporter's privilege, was a triable issue of fact precluding summary 

judgment. 

 

 The case eventually proceeded to trial.  The court denied 

defense motions for a directed verdict at the conclusion of the 

plaintiff's evidence and after all evidence had been presented.  On 



 

 
 
 2 

October 31, 1988, a jury awarded each plaintiff $250,000 in 

compensatory damages and $25,000 in punitive damages.  On March 9, 

1989, the trial court granted the defendant's motion for judgment 

notwithstanding the verdict and eliminated the punitive damage awards. 

 Ogden Newspapers, Inc., now appeals to this Court from both the jury 

verdict and the judgment entered by the court below on November 10, 

1988.  The newspaper argues that the plaintiffs failed, as a matter 

of law, to adequately demonstrate either the falsity of the story 

or that the story was published with the actual malice required by 

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 84 S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 

686 (1964), and its progeny.  We agree that the constitutional 

evidentiary requirement was not met in this case, and for the reasons 

set forth below, we reverse the judgment of the Circuit Court of Ohio 

County. 

 

 The plaintiffs, Dixon and Naegele, were policemen employed 

by the City of Wheeling when a trial took place in the Magistrate 

Court of Ohio County in Wheeling, West Virginia, on May 2, 1983.  

During the course of this trial, the defendant, local businessman 

George Stefanow, identified both plaintiffs as police officers with 

whom he discussed a police vice raid which transpired on July 15, 

1982.   

 

 Warren Bays, a veteran reporter employed by The 

Intelligencer, was assigned to cover Stefanow's trial, which arose 



 

 
 
 3 

out of Wheeling rookie police officer Robert Heldreth's allegation 

that Stefanow threatened him over the telephone on July 17, 1982.  

Stefanow admittedly called Heldreth after he learned that in the course 

of the aforementioned vice raid, Heldreth used Stefanow's name to 

gain access to the "Green Door," a suspected house of prostitution 

located in Wheeling. 

 

 At this point, it is important to note that George Stefanow 

is the brother-in-law of one of the plaintiffs in this case, Donald 

J. Naegele.  He is also an admitted antagonist and outspoken critic 

of the leadership of the Wheeling Police Department.  The plaintiffs 

describe Stefanow as a man who was conducting his own war to cleanse 

the higher ranks of the police department of alleged corruption.  

Stefanow states that when he learned that his name had been used by 

Heldreth in the raid, he suspected that Wheeling's Chief of Detectives 

Joseph S. Davis, Jr., Chief of Police Edward Weith, Jr., and members 

of Wheeling's vice squad had instructed Heldreth to use his name as 

a retaliatory measure to foster animosity toward Stefanow among his 

prospective constituents.1  At the time of the incidents which give 

rise to this action, Stefanow was a candidate for election to the 

Wheeling City Council.   
 

          1Stefanow testified that the day after he learned his name 
had been used, he approached Chief Weith, who was joined by Detective 
Davis, and asked them why they would use his name:  "Davis informed 
me we use any ploy we can, anybody's name or any ploy we can to get 
into a house of prostitution.  I said, 'In other words, you condone 
using my name?' and he said, 'We will use any name.' and I said, 'What 
if I used your name if I go to rob a bank?  Would you like that?'" 



 

 
 
 4 

 

 According to the plaintiffs, Stefanow contacted each of 

them by telephone several days after the raid.  Dixon states that, 

in response to Stefanow's questioning, he told Stefanow that the name 

of the police officer who had made the raid on the Green Door was 

Robert Heldreth.  According to Dixon, this information was available 

to the public, and he gave it out over the phone in his official capacity 

as a sergeant.  Later, in response to a separate phone inquiry, Officer 

Naegele told Stefanow that he had never heard of Officer Robert 

Heldreth. 

 

 Two days after the July 15, 1982, vice raid, Stefanow 

contacted Heldreth by telephone.  In testimony given at trial on May 

2, 1983, Stefanow stated that he called Heldreth because he wanted 

to know why Heldreth used his name to gain entrance to the Green Door. 

 Stefanow said he wanted to know who told Heldreth to use his name, 

"[b]ecause I have lawsuits against [Detective Steve] Habursky and 

the police force, vice squad people."  As a result of the call, 

Stefanow was subsequently charged with and tried for the alleged 

offense of telephone harassment.   

 

 Following Stefanow's trial on May 2, 1983, Warren Bays' 

report of the proceedings appeared in two separate news stories in 

the May 3, 1983, edition of The Intelligencer, which is a morning 

newspaper.  One article appeared on page one with the headline 



 

 
 
 5 

"Stefanow: Policeman Supplied Information," and a lead paragraph which 

stated that "Wheeling tavern owner George Stefanow testified Monday 

that his brother-in-law, Patrolman Donald Naegele, and Sgt. Ronald 

Dixon of the Wheeling Bureau of Police supplied Stefanow information 

about a vice raid last summer."  A second, lengthier article, entitled 

"Stefanow Found Innocent in Phone Threat" was on page eleven, which 

was the first page of the second or city section.  These two news 

stories formed the basis for the libel actions filed by police officers 

Dixon and Naegele, who alleged that the newspaper was guilty of libel 

by innuendo which damaged their reputations.2 

 

 The plaintiffs concede that both of the articles written 

by Bays were substantially accurate and true "as far as they went." 

 However, they maintain that material facts were omitted and, as a 

result, their reputations were damaged by the innuendo and the 

inferences that readers may draw from the two articles.  The 

plaintiffs contend that the articles imply that they each gave Stefanow 

information concerning the July 15, 1982, police vice raid on the 

Green Door in advance of the raid, and thus interfered with the raid 

in some undisclosed manner.  The plaintiffs further allege that Warren 

Bays intentionally designed the story so as to permit these inferences, 

 
          2 See Note, The Art of Insinuation:  Defamation by 
Implication, 58 Fordham L. Rev. 677, 679 n.14 (1990).  The author 
states that courts "use the terms implication, innuendo, and 
impression interchangeably."  However, the commonly understood 
meaning of innuendo is "the implication arising from a literal 
statement."  Id. 



 

 
 
 6 

in furtherance of a conspiracy between Bays and police Lt. Joseph 

Davis to damage the reputations of Officers Dixon and Naegele. 

 

 Elaborating on their argument, the plaintiffs maintain that 

Stefanow's trial testimony was quite clear with respect to both the 

mundane nature of his discussions with Dixon and Naegele and to the 

post-raid time frame, but that Bays nevertheless "transformed" 

Stefanow's truthful and nondefamatory testimony into false and 

defamatory news accounts of that testimony.  The plaintiffs argue 

that they successfully proved at trial that Bays made this so-called 

transformation knowingly, intentionally, and maliciously, as a favor 

to his long-time friends, Lt. Davis and Chief Weith, who were political 

adversaries of Stefanow and viewed Dixon and Naegele as two of 

Stefanow's strongest supporters within the police department. 

 

 In its defense, the newspaper offers that the contents of 

the two stories were true and accurate.  Bays testified that he did 

not have access to a transcript of the trial proceedings, but he 

constructed what he believed to be a fair summary of what occurred 

at Stefanow's trial from his notes.  The newspaper submits that when 

the context of an article is substantially true, innuendo alone is 

insufficient to support a public official's claim of libel.  Further, 

because First Amendment defenses are involved, a trial court must 

make an independent determination of whether an article is capable 

of a defamatory connotation and whether the evidence presented 



 

 
 
 7 

satisfies the constitutional standards by proving actual malice with 

"convincing clarity." 

 

 Both parties to this case stipulated to the plaintiffs' 

designation as "public officials."3  In syllabus point 4 of Long v. 

Egnor, 176 W.Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986), this Court stated that: 
"[A] public official . . . can sustain an action for libel 

only if he can prove that: (1) the alleged 
libelous statements were false or misleading; 
(2) the statements tended to defame the plaintiff 
and reflect shame, contumely, and disgrace upon 
him; (3) the statements were published with 
knowledge at the time of publication that they 
were false or misleading or were published with 
a reckless and willful disregard of truth; and, 
(4) the publisher intended to injure the 
plaintiff through the knowing or reckless 
publication of the alleged libelous material." 
Syllabus Point 1, in part, Sprouse v. Clay 
Communication, Inc., 158 W.Va. 427, 211 S.E.2d 
674, 95 A.L.R.3d 622, cert. denied, 423 U.S. 882, 
96 S.Ct. 145, 46 L.Ed.2d 107 (1975). 

 

 

 Before we examine the evidence which was presented in this 

case, we will briefly address the appropriate standard of review.  

In Sprouse v. Clay Communication, Inc., 158 W.Va. 427, 211 S.E.2d 

 
          3"Police and other law enforcement personnel are almost 
always classified as public officials.  It is hard to conceive of 
speech more vital to a free and democratic society than speech 
concerning public officials, for the police are the embodiment of 
the government's maintenance of social order."  R. Smolla, Law of 
Defamation ' 2.26[1] (1991); see Starr v. Beckley Newspapers Corp., 
157 W.Va. 447, 201 S.E.2d 911 (1974), in which this Court held that 
"[a] municipal police sergeant is a 'public official' within the 
contemplation of the New York Times Co. v. Sullivan case and must, 
therefore, allege and prove actual malice in order to recover in a 
libel action against a newspaper."  Id. at syl. pt. 1. 



 

 
 
 8 

674, 681 (1975), this Court stated that "[u]nder the mandate of New 

York Times v. Sullivan, supra, it is incumbent upon an appellate court 

in determining the validity of a libel judgment both to consider the 

law and to make an independent evaluation of the evidence to insure 

First Amendment protection to publishers."  "[W]here First Amendment 

rights are implicated, courts have applied a stricter standard in 

judging the sufficiency of a complaint."  Long v. Egnor, 176 W.Va. 

628, 346 S.E.2d 778, 782 (1986).  In syllabus point 2 of Mauck v. 

City of Martinsburg, 167 W.Va. 332, 280 S.E.2d 216 (1981), we stated 

that as a result of New York Times v. Sullivan, "whenever there is 

a First Amendment defense to actions under state law, the state court 

is required to be a judge of both the facts and the law . . . ."   

 

 The standard of review that an appellate court must apply 

to a libel case was refined by the United States Supreme Court in 

Bose Corp. v. Consumers Union of United States, Inc., 466 U.S. 485, 

511, 104 S.Ct. 1949, 1965, 80 L.Ed.2d 502, 523 (1984), wherein the 

high Court explained: 
The question whether the evidence in the record in a 

defamation case is of the convincing clarity 
required to strip the utterance of First 
Amendment protection is not merely a question 
for the trier of fact.  Judges, as expositors 
of the Constitution, must independently decide 
whether the evidence in the record is sufficient 
to cross the constitutional threshold that bars 
the entry of any judgment that is not supported 
by clear and convincing proof of "actual malice." 

 

"A court must decide initially whether as a matter of law the challenged 

statements in a defamation action are capable of a defamatory meaning." 



 

 
 
 9 

 Syllabus point 6, Long v. Egnor, 176 W.Va. 628, 346 S.E.2d 778 (1986). 

  

 

 In the case now before us, the trial court denied the 

newspaper's motion for summary judgment on February 28, 1984, stating 

that the facts did not warrant summary judgment because the fairness 

and accuracy of the newspaper articles were issues to be determined 

by a jury.  Therefore, we must determine first whether Bays' articles 

were capable of a defamatory meaning, and, if so, whether the judgment 

entered for the plaintiffs was supported by clear and convincing proof 

of actual malice.   

 

 The appellant argues that the articles written by Bays, 

together with any innuendo that could reasonably flow from their 

omission of the fact that the vice raid information was not 

communicated to George Stefanow until after the raid, are not 

defamatory as a matter of law and the trial court erred in failing 

to make this preliminary finding.  We agree.  

 

 The plaintiffs' evidence of actual malice consisted 

primarily of alleged conspiratorial ties between Intelligencer 

reporter Warren Bays and the Wheeling Police Department.  Bays and 

Chief of Detectives Joseph Davis were admittedly personal friends. 

 Bernard "Sonny" Watson, who was an employee of George Stefanow, 

testified that when Bays and Davis were leaving the courtroom after 



 

 
 
 10 

Stefanow's trial, Davis said something to the effect of "get those 

m-f-'s" and that Bays then nodded and winked in response.   

 

 The plaintiffs also cited Bays' two May 3, 1983 newspaper 

articles as further evidence in support of their conspiracy theory. 

 They argue that both articles contained exaggerated, distorted, and 

misleading renditions of the substance of Stefanow's testimony.  They 

maintain further that the published accounts were enhanced by 

suggestive comments portraying the plaintiffs as "informants" and 

"sources" who "leaked" sensitive police information in an attempt 

to frustrate a vice raid and who had probably "leaked" sensitive police 

information to outsiders to frustrate other covert police operations 

on other occasions. 

 

 More specifically, the plaintiffs state that a comparison 

of Stefanow's trial transcript with the inside news article written 

by Bays "reveals . . . that the two quotations were fabricated.  Each 

fabricated quotation was instrumental in misleading readers . . . 

."  The quotations the plaintiffs refer to are the use of the word 

"sources" to describe Dixon and Naegele and a statement attributed 

to Stefanow that he "had been alerted" about Heldreth.  The plaintiffs 

claim that the word "sources" implied that Stefanow had an ongoing 

relationship with Dixon and Naegele.  Further, they argue that by 

stating that Stefanow "had been alerted" about Heldreth, the article 



 

 
 
 11 

"implies that the identity of Heldreth as an undercover officer had 

been imparted by Dixon and Naegele to Stefanow in advance of the raid." 

 

 The plaintiffs also object to a sentence in the article 

in which Bays wrote that "In answer to a question . . . Stefanow said 

he 'sometimes asks' the two police officers questions 'and they give 

me information.'"  A review of the transcript reveals that in response 

to the prosecutor's question about whether he discussed "other events 

that occur in your neighborhood with these police officers?", Stefanow 

responded, "Yes, because that is my neighborhood."  Shortly 

thereafter, Stefanow was again asked, "You ask them and do they tell 

you what is going on?"  He replied, "Sometimes."  

 

 The portion of the newspaper article which contains the 

specific quotations objected to by the plaintiffs states as follows: 
 Under questioning by Ohio County Assistant 

Prosecutor A. Dana Kahle, Stefanow identified 
his informants on the police force as "my 
brother-in-law Don Naegele and Sgt. (Ronald) 
Dixon." 

 
 Stefanow had at first refused to identify his 

"sources" on the police force "because it might 
incriminate the officers," but after consulting 
with his attorney, William Metzner, he agreed 
to testify about information given him 
concerning the vice raid in Center Wheeling. 

 
 "I discussed it with Don Naegele and Sgt. Dixon," 

Stefanow said.  In answer to a question from 
Kahle, Stefanow said he "sometimes asks" the two 
police officers questions "and they give me 
information." 

 
 However, there was no testimony as to exactly 

what was discussed between Stefanow and the 



 

 
 
 12 

police officers.  Stefanow said it was common 
knowledge that a "rookie" is used on vice raids 
and that he had "obtained information" about 
Heldreth before he had ever met the new 
policeman. 

 
 "Police officers told me he had only been on the 

force for two days," Stefanow told the court. 
 He further said "I had been alerted" about 
Heldreth.  (Emphasis added.) 

 
 
 

 The transcript of Stefanow's testimony at his May 2, 1982, 

trial confirms that Stefanow never actually stated that he "had been 

alerted" about Officer Heldreth.  However, Stefanow did state that 

when he tried to obtain information about Heldreth, he learned that 

Heldreth was a rookie who had only been on the force two days.  Stefanow 

did not testify that he got information only from the plaintiffs.  

In fact, in the next paragraph of the article quoted above, Bays 

reported that "He [Stefanow] identified Lucille Riggi, who has been 

cited by police for operating an alleged house of prostitution, as 

one person having given him information on the new officer and the 

vice raid."  Most importantly, nothing in either of the two news 

articles suggested that the vice raid was compromised in any manner 

because of the information Stefanow received from the plaintiffs.  

 

 Although it is evident from the transcript that Stefanow 

never used the words "sources" or "informants" to describe the 

plaintiffs, the article accurately reported Stefanow's reluctance 

to respond when questioned about who "informed" him of the raid.  

When asked, "Would you tell us the names of those police officers 



 

 
 
 13 

that gave you information?", Stefanow replied, "I will not because 

it would tend to incriminate them."  When considered within this 

context, Bays' use of the words "sources" or "informants"4 was not 

inappropriate, and it certainly could not be characterized as a 

"knowing falsehood."5 

 

 With regard to the precise time of the vice raid information 

disclosure, Stefanow testified that Dixon and Naegele gave him 

information after the raid.  In denying Ogden Newspapers' motion for 

summary judgment on February 28, 1984, Circuit Court Judge Ronald 

 
          4The defendant refutes the plaintiffs' suggestion that the 
use of the term "informant" is in a context leading an individual 
"to believe that he supplied confidential police information to 
Stefanow to which Stefanow had no right."  The plaintiffs point out 
that Stefanow was responding to the assistant prosecuting attorney's 
request that he name the police officers "that informed you of the 
raid."  The plaintiffs offer the following definitions to support 
their argument: 
 
An INFORMANT is one who gives information of whatever sort; 

an INFORMER is one who informs against another 
by way of accusation or complaint.  INFORMER is 
often, INFORMANT never, a term of opprobrium. 
  

 
Webster's New International Dictionary, Second Edition, Unabridged 
(1950 Ed.). 

          5In Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. ___, 111 
S.Ct. 2419, 115 L.Ed.2d 447, 472 (1991), the United States Supreme 
Court addressed the issue of whether actual malice is demonstrated 
through the publication of a quotation with the full knowledge that 
the quotation does not contain the exact words used by a public figure. 
 The Court rejected this strict standard, with Justice Kennedy writing 
that, "[i]f an author alters a speaker's words but effects no material 
change in meaning, including any meaning conveyed by the manner or 
fact of expression, the speaker suffers no injury to reputation that 
is compensable as a defamation." 



 

 
 
 14 

Wilson wrote than, "[t]he testimony was quite clear that the 

information given to Mr. Stefanow was given sometime after the Wheeling 

police raid on a suspected house of prostitution.  That acute 

information is nowhere to be found in either article."  Judge Wilson 

concluded by asking, "[w]ithout that information can it be found that 

as a matter of law the article accurately reported the judicial 

proceeding?"   

 

 On this point, reporter Warren Bays testified that the whole 

day in court was confusing.  When he was questioned about exactly 

when Dixon and Naegele gave Stefanow information about the raid, Bays 

stated, "I think it was unclear to an awful lot of people."6  Bays 

also testified that it was "absurd" to charge that he purposely omitted 

the time of the information transfer.  He pointed out that his articles 

did not state that the information was given out either prior to or 

after the raid.   

 

 We believe it is necessary to emphasize that the implication 

that the plaintiffs were engaged in wrongdoing was not raised first 

 
          6We note that in a separate May 3, 1983, article describing 
the events at Stefanow's trial which appeared in another Wheeling 
newspaper, The News-Register, under the headline "'Keystone Kops' 
Delay Testimony," staff writer Andy Wessels did not include the precise 
time that Naegele and Dixon offered Stefanow information.  In the 
fourth paragraph of this article, Wessels wrote that Police Chief 
Weith "promised to investigate testimony by the defendant, George 
Stefanow, which revealed that Patrolman Donald Naegele and Sgt. Ronald 
L. Dixon offered him information about a vice raid on an alleged house 
of prostitution at 2126 1/2 Main St. on July 15, 1982." 



 

 
 
 15 

by Bays' omission of the time frame information in his articles, but 

by Stefanow's testimony, in which he related his fear of 

"incriminating" the officers.  This exchange between Stefanow and 

the prosecution was reported with substantial accuracy in Bays' 

article.  Bays also wrote that, "[t]here was no testimony as to exactly 

what was discussed between Stefanow and the police officers."  It 

is important to note as well that in his article, Bays included Police 

Chief Weith's comment that Stefanow's testimony in and of itself was 

not indicative of wrongdoing.  Weith stated that he would "study the 

testimony given" to determine if "official police business had been 

leaked out."  This is the sole reference to a "leak" of any sort in 

either of Bays' May 3, 1983, articles, and it is consistent with two 

earlier articles written by Bays which were published in The 

Intelligencer on March 12, 1983, and March 16, 1983, with headlines 

which stated "Rift in Police Ranks Appears to Widen" and "Weith Faults 

'Outside Influence.'"   

 

 In the March 12, 1983, article, Bays reported how divisions 

within the police department were growing wider after the March 11, 

1983, assault hearings in which one of the plaintiffs herein, Ronald 

Dixon, was a key figure.  Bays wrote that, "[t]estimony also brought 

out that Dixon had once been in charge of the detective division which 

is now headed by Lt. Davis.  Dixon said he lost the job as chief 

detective 'the day Ed Weith became chief.'" 

 



 

 
 
 16 

 However, neither Dixon nor Naegele were mentioned in the 

March 16, 1983, Intelligencer article in which Bays reported Chief 

Weith's charges that "outside influences" were tampering with certain 

police officers and that "'only about six or so' officers are 

'disgruntled enough' to cause dissension in the ranks."  It was 

apparently no secret that George Stefanow was the "outside influence" 

Weith referred to, because his allegations of police corruption were 

well-known.  The March 16, 1983 article also reported Weith's concern 

that some police department information was being "leaked" to 

outsiders:  "We've sent new men out on undercover work, and on assigned 

raids, and their identity has been known by the time they left the 

building . . . We can't keep the identity of a new officer secret. 

 Their description is given to certain people . . . ."   

 

 We reiterate that these two articles written by Bays 

appeared in The Intelligencer approximately six weeks prior to the 

magistrate court trial at which George Stefanow was asked to identify 

the police officers who provided him with information about a raid. 

 He responded to this inquiry by stating, "I will not because it would 

tend to incriminate them."  The subsequent May 3, 1983, articles did 

not describe the plaintiffs as police officers who were responsible 

for any leaks of information in advance of police activities, not 

did the articles suggest that the police officers had attempted to 

"frustrate" the vice raid by providing Stefanow with information.  

In fact, Chief Weith's own statement, which was quoted twice by Bays, 



 

 
 
 17 

made it quite clear that neither officer had been accused of any type 

of wrongdoing in connection with a disclosure of information to 

Stefanow. 

 

 Our analysis in this case is complicated to a degree by 

the fact that the newspaper articles at issue hurl no outright 

accusations of wrongdoing by the plaintiffs, nor do they express any 

opinion as to the plaintiffs' conduct.  Instead, it is from the 

omission of one fact that the plaintiffs derive their allegation that 

the newspaper intended to defame them through the inferences readers 

may draw from the statement that the plaintiffs supplied Stefanow 

with information.  However, Stefanow's testimony was clear on this 

point:  the plaintiffs did provide him with information when he 

requested it on at least one occasion.  Whether the plaintiffs were 

wrong to do so, and whether there were other disclosures, were matters 

left to further investigation, and the articles make this clear.  

The newspaper did not draw any conclusions about what the plaintiffs 

did or did not do. 

 

 Evidence that a media defendant intentionally "avoided" 

the truth in its investigatory techniques or omitted facts in order 

to distort the truth may support a finding of actual malice necessary 

to sustain an action for libel.  In this instance, this Court is 

convinced that the judgment for the plaintiffs must be reversed unless 

the newspaper intentionally omitted the time of the vice raid 



 

 
 
 18 

information disclosure in order to leave readers with the impression 

that the plaintiffs wrongfully supplied Stefanow with information. 

 Evidence of such behavior would support the conclusion that the 

newspaper published the article with knowledge that it was "false 

or misleading" or with a reckless and willful disregard of the truth. 

 However, this is unquestionably a difficult thing to prove with 

"convincing clarity," and we do not believe it was done by the 

conspiracy theory advanced by the plaintiffs in this case.  The 

newspaper persuasively points out that if there is a "sting" in its 

articles, it is found not in the fact that Stefanow received 

information about the vice raid either before or after the raid, but 

in the fact that Stefanow received any information at all from these 

police officers at any time.  Such an assertion is bolstered by 

Stefanow's reluctance at his trial to reveal the names of the police 

officers for fear of "incriminating" them, as well as by the 

newspaper's report nearly two months earlier of Chief Weith's concern 

that police department information was being leaked to outsiders. 

 

 Thus, after reviewing both the transcripts of the 

proceedings below and the contents of the two newspaper articles 

written by Warren Bays, we conclude that the plaintiffs did not present 

the clear and convincing evidence of actual malice that public 

officials are required to show in order to sustain an action for libel. 

 Actual malice must be proven with convincing clarity, and the 



 

 
 
 19 

plaintiffs in this case simply did not offer sufficient evidence to 

meet this standard.   

 

 For the foregoing reasons, the judgment of the Circuit Court 

of Ohio County is reversed. 

 

 Reversed. 


